Zadzwoń

Centrala

12 616 7000

Całodobowy numer interwencyjny

12 616 7555

Zgłoś awarię


    Prześlij kopię na moją pocztę.

    Informacja o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych


    Korespondencję ogólną, wnioski pozostałe należy kierować na adres: sekretariat@zdmk.krakow.pl

    Odszkodowania

    Zdjęcie Odszkodowania

    Usługa ZDMK-3

    W celu uzyskania odszkodowania z tytułu uszkodzenia pojazdów i mienia lub w razie wystąpienia szkód osobowych, wniosek o odszkodowanie należy zgłaszać w terminie do 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie.

    I. W przypadku szkód komunikacyjnych (uszkodzenie pojazdu i jego wyposażeniu):

    1. Pisemne zgłoszenie szkody złożone przez właściciela/właścicieli pojazdu (bądź ustanowionego pełnomocnika), opatrzone własnoręcznym podpisem, na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej procedury. W przypadku zgłoszenia szkody przez leasingobiorcę należy dołączyć oryginał dyspozycji leasingodawcy wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszej procedury (lub o treści tożsamej do zamieszczonej we wzorze).
    2. Materiały dowodowe potwierdzające okoliczności powstania szkody – np. oryginały oświadczeń świadków wskazanych na formularzu zgłoszenia szkody, zawierające opis przebiegu zdarzenia, względnie zaświadczenia innych służb (np. Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna) jeżeli takie służby były na miejscu zdarzenia, a w przypadku wezwania na miejsce zdarzenia przedstawiciela ZDMK powołanie tejże okoliczności.
    3. Precyzyjny szkic sytuacyjny (lub zdjęcia) wskazujące dokładne miejsce (punkt) zdarzenia z uwzględnieniem szczegółów terenowych umożliwiających identyfikację tego miejsca w terenie.
    4. Kopię dowodu rejestracyjnego pojazdu.
    5. Inne dokumenty, wg swojego uznania (np. zdjęcia stanu technicznego nawierzchni drogi, udokumentowanie zakresu szkody, okoliczności jej powstania i kosztów naprawy pojazdu).
    6. W przypadku przystąpienia do naprawy pojazdu przed zgłoszeniem roszczeń odszkodowawczych zaleca się sporządzenie dokumentacji fotograficznej uszkodzonych elementów, a wymontowane elementy (np. opona, felga) zachować do czasu zakończenia procesu likwidacji szkody w celu ewentualnego okazania rzeczoznawcy gdyby zachodziła taka konieczność. W takiej sytuacji należy złożyć dokumenty stanowiące dowód zakresu poniesionej szkody i poniesionych kosztów naprawy uszkodzonego mienia, w tym kopie faktur VAT lub rachunków za dokonane naprawy lub wymianę części samochodowych, wystawionych na właściciela pojazdu, zawierające wartość poszczególnych części oraz szczegółową specyfikację za dokonaną naprawę, względnie wyliczenie szkody w systemie Audatex lub Eurotax. Z przyczyn dowodowych zaleca się pozostawienie przedmiotu szkody w stanie jak po zaistnieniu zdarzenia (dotyczy to w szczególności roszczeń w o wartości powyżej 10.000,00 zł).

     

    II. W przypadku szkód osobowych:

    1. Pisemne zgłoszenie szkody, opatrzone własnoręcznym podpisem na formularzu, stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
    2. Materiały dowodowe potwierdzające okoliczności powstania szkody – tj. oryginały oświadczeń świadków zawierające opis przebiegu zdarzenia, względnie zaświadczenia innych służb (np. Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna) jeżeli takie służby były na miejscu zdarzenia, a w przypadku wezwania na miejsce zdarzenia przedstawiciela ZDMK powołanie tejże okoliczności.
    3. Precyzyjny szkic sytuacyjny (lub zdjęcia) wskazujący dokładne miejsce (punkt) zdarzenia z uwzględnieniem szczegółów terenowych umożliwiających identyfikację tego miejsca w terenie.

     

    III. W przypadku szkód rzeczowych:

    1. Pisemne zgłoszenie szkody, opatrzone własnoręcznym podpisem.
    2. Materiały dowodowe potwierdzające okoliczności powstania szkody – tj. oryginały oświadczeń świadków zawierające opis przebiegu zdarzenia, względnie zaświadczenia innych służb (np. Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna) jeżeli takie służby były na miejscu zdarzenia, a w przypadku wezwania na miejsce zdarzenia przedstawiciela ZDMK powołanie tejże okoliczności.
    3. Precyzyjny szkic sytuacyjny (lub zdjęcia) wskazujący dokładne miejsce (punkt) zdarzenia z uwzględnieniem szczegółów terenowych umożliwiających identyfikację tego miejsca w terenie, opis zdarzenia, fotografie uszkodzeń, dowód własności uszkodzonego mienia, szacunkową wartość szkody.

     

    Uwaga:

    Uszkodzenie pojazdu o wartości powyżej 10.000,00 zł, szkodę osobową, szkodę rzeczową według własnego wyboru, można zamiast do ZDMK zgłosić bezpośrednio do ubezpieczyciela ZDMK:

    > dla szkód zaistniałych w okresie: 01.07.2021 – 30.06.2022 r., TUiR WARTA S.A. – Polisa nr: 913300005247,

    > dla szkód zaistniałych w okresie: 01.07.2022 – 30.06.2023 r., TUiR WARTA S.A. – Polisa nr: 913300006780,

    > dla szkód zaistniałych w okresie: 01.07.2023 – 30.06.2024 r., TUiR WARTA S.A. – Polisa nr: 913300007608,

    > dla szkód zaistniałych w okresie: 01.07.2024 – 30.06.2025 r., TUiR WARTA S.A. – Polisa nr: 913300008030.

    Wszelkie informacje w zakresie niniejszego sposobu zgłoszenia szkody i jej rozpatrywania udziela odpowiednio TUiR WARTA S.A. Zarząd Dróg Miasta Krakowa, bądź ubezpieczyciel ZDMK (lub podmiot działający na jego zlecenie) może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy. Brak przedłożenia żądanej dokumentacji może skutkować odmową uznania roszczeń.

     

    Szczegółowe informacje:

    Dział Organizacji ZDMK, ul. Centralna 53, nr tel. 12 616 71 58 lub 12 616 74 20.