W sobotę, 2 sierpnia rusza modernizacja węzła „Piłsudskiego – Straszewskiego”
wtorek, 29 lipca 2025 r.
Na sobotę, 2 sierpnia zaplanowano rozpoczęcie prac przy przebudowie torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Modernizacja tego odcinka to część większego planu mającego usprawnić transport publiczny w centrum miasta. Mieszkańców i przedsiębiorców czekają zmiany w organizacji ruchu, ale wszystko zostało przygotowane tak, by zminimalizować uciążliwości.
Jak się zacznie?
W pierwszej fazie inwestycji, która potrwa około 3 miesiące, zamknięta będzie część ulicy Piłsudskiego – na odcinku od przystanku „UJ / AST” do skrzyżowania z ulicą Straszewskiego. Z kolei ulica Straszewskiego będzie wyłączona z ruchu kołowego z wyjątkiem komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje).
Zasadnicze roboty drogowe rozpoczną się od rozbiórki nawierzchni na ulicy Piłsudskiego. To tam znajduje się najwięcej sieci podziemnych. Równolegle, poza placem budowy będą wykonywane ciężkie prefabrykowane elementy, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe. Będzie to miało miejsce w drugim, zaplanowanym na około 6 miesięcy etapie prac. W tym etapie ul. Straszewskiego będzie zamknięta również dla komunikacji zbiorowej.
Demontaż sieci trakcyjnej w rejonie skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Straszewskiego
W związku z modernizacją ul. Piłsudskiego w sobotę, 2 lipca w godz. 11.00–23.00 nastąpi konieczność wyłączenia napięcia podczas demontażu sieci trakcyjnej w rejonie skrzyżowania ulic Piłsudskiego/Straszewskiego. W tym czasie nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii komunikacji miejskiej:
Linie 8, 13, 18, 20, 76 – zostaną skierowane na trasy czasowo zmienione:
- linie 8/13 – „Borek Fałęcki”/„Nowy Bieżanów P+R” – … – przystanek „Św. Gertrudy” – ul. Westerplatte, Basztowa, Dunajewskiego – przystanek „Teatr Bagatela” – … – „Bronowice Małe”/„Bronowice”
- linie 18 – „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek św. Gertrudy – ul. Westerplatte, Basztowa – przystanek „Stary Kleparz” – … – „Górka Narodowa P+R”
- linia 20 – „Salwator” – … – przystanek „Filharmonia” – ul. Franciszkańska, Dominikańska, św. Gertrudy, Westerplatte – przystanek „Teatr Słowackiego” – … – „Mały Płaszów”
- linia 76 – „Mały Płaszów P+R” – … – przystanek „Św. Gertrudy” – ul. Westerplatte – przystanek „Teatr Słowackiego” – … – „Cmentarz Rakowicki”.
Rozkłady jazdy nie zostaną zmienione.
Uzgodnienia z przedsiębiorcami
Na kilka miesięcy przed planowanym rozpoczęciem inwestycji rozpoczęły się spotkania konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami – w modernizowanym pasie drogowym działalność prowadzi kilkanaście firm.
W lutym i lipcu tego roku w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej odbyły się uzgodnienia, podczas których przedstawiciele wykonawcy oraz ZDMK, jednostki nadzorującej inwestycję, omawiali schemat dotyczący tymczasowej organizacji ruchu, w tym harmonogram robót, możliwości jego dostosowania do potrzeb przedsiębiorców, przebieg ciągów pieszych, zakres wyłączenia ruchu, lokalizację punktów odbioru odpadów i miejsc dla obsługi dostaw dla lokali.
Modernizacja torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to pierwsze duże zadanie remontowe, podczas którego wdrożone zostaną rozwiązania wypracowane wspólnie z przedsiębiorcami (inicjatywa „Pakt dla przedsiębiorców”), mające minimalizować negatywne skutki tymczasowo ograniczonego dostępu do lokali lub firm.
Na potrzeby dostaw do okolicznych lokali wyznaczono cztery specjalne miejsca postojowe – dwa od strony Straszewskiego i dwa od strony Piłsudskiego. Chodnik wzdłuż remontowanego odcinka ul. Piłsudskiego po stronie numerów nieparzystych będzie zawężony do szerokości 2 metrów – tak aby zapewnić komfort poruszania się, w tym także osobom z niepełnosprawnościami. Tymczasowo znikną stojaki rowerowe oraz sezonowe ogródki gastronomiczne po tej stronie ulicy. Po drugiej jej stronie chodnik będzie zamknięty, ale oczywiście zachowana zostanie możliwość dojścia do budynków.
Po obu stronach placu budowy – przy skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Smoleńsk oraz w ciągu ulicy Piłsudskiego na wysokości przystanku UJ /AST – ustawione zostaną elektroniczne ekrany dotykowe. Dzięki nim każdy mieszkaniec będzie mógł zapoznać się z zakresem i przebiegiem remontu (aktualne mapy organizacji ruchu, inne przydatne informacje) oraz dowiedzieć się, jakie usługi i firmy są dostępne na tym obszarze. Wraz z rozpoczęciem prac uruchomione zostaną również specjalny punkt informacyjny oraz infolinia telefoniczna.
Projekt pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Działania FENIX.02.01 Transport miejski. Priorytet FENX.03 Transport miejski.