Ruszyła budowa podziemnego przystanku “Rondo Polsadu”

W połowie września rozpoczęły się prace przy budowie podziemnego przystanku „Rondo Polsadu” na nowej trasie tramwajowej do Mistrzejowic. Z początkiem tego tygodnia ekipy budowlane przystąpiły do budowy ścian szczelinowych. Czym dokładnie się zajmują i w jaki sposób przeprowadzane są wykopy?

W okolicy estakady im. Mateusza Iżyckiego, na pasie zieleni dzielącym jezdnie na ul. Młyńskiej rozpoczęto pierwszy etap prac przy budowie podziemnego przystanku „Rondo Polsadu”.

Wykonawca najpierw przeprowadził przekopy kontrolne w celu dokładnego zlokalizowania sieci podziemnych. W połowie września postawiono platformy robocze, czyli wytrzymałe konstrukcje, które umożliwiają przeprowadzanie prac geotechnicznych i konstrukcyjnych związanych z częścią podziemną nowego przystanku tramwajowego. Muszą one sprostać wymaganiom ciężkiego sprzętu, w tym potężnej głębiarki do ścian szczelinowych, która waży około 100 ton.

Z początkiem tego tygodnia ruszyła zasadnicza część robót geotechnicznych, w ramach których wykonywane jest głębienie i tworzenie ścian szczelinowych stacji.

Ściany szczelinowe to żelbetowe konstrukcje, które stanowią obudowę tunelu, minimalizują wpływ wykopu na zabudowę w sąsiedztwie obiektu i przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Powstają w wyniku zabetonowania wykopu wykonanego przez głębiarkę. Wykopy sięgać będą ponad 20 metrów w głąb ziemi.

Bezpośrednio przy estakadzie pojawiły się też wysokie silosy, w których znajduje się bentonit. Zawiesina bentonitowa podtrzymuje ściany otwartych szczelin w czasie ich drążenia i instalowania koszy zbrojeniowych, dopóki szczeliny nie zostaną wypełnione mieszanką betonową. Ściany szczelinowe betonuje się od dna wykopu do góry. Po wykonaniu takich ścian można przystąpić do budowy stropu, czyli konstrukcyjnej płyty górnej tunelu.

Proces stawiania jednej ściany szczelinowej trwa średnio dobę, a najbardziej uciążliwe prace, czyli głębienie ścian szczelinowych, wykonywane jest w ciągu dnia. W zależności od odcinka oraz zaplanowanej głębokości roboty mogą się przedłużać. Ważne jest, że prace muszą być prowadzone w sposób ciągły ze względu na proces technologiczny. Skutkiem przerwania betonowania może być powstanie trwałych wad konstrukcji i brak możliwości zapewnienia wysokiej jakości robót. Wszelkie defekty powstałe w tym elemencie konstrukcji bezpośrednio przekładają się na czas trwania budowy, a tym samym na czas oddziaływania budowy na otoczenie.

Od 5 października zmiany w ruchu drogowym

W związku z pracami w rejonie ronda Polsadu w czwartek, 5 października, zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu drogowego. Czekają nas zwężenia jezdni oraz zamknięcia pasów ruchu:

  • Na ul. Młyńskiej zostanie wyłączony pas do skrętu w prawo w al. Tadeusza Bora-Komorowskiego. Obecny pas do jazdy na wprost zmieni swoje przeznaczenie i będzie pasem do jazdy na wprost i w prawo (w al. T. Bora-Komorowskiego).
  • Na ul. Lublańskiej (jadąc od al. 29 Listopada) zostanie wyłączony buspas i pojazdy komunikacji miejskiej będą się poruszały razem z pozostałymi kierowcami wspólnym pasem (środkowy pas na rondzie) do jazdy na wprost (al. T. Bora-Komorowskiego) i w lewo (ul. Lublańska w kierunku ronda Barei). Ta relacja będzie miała jeden pas na wylocie z ronda w kierunku al. T. Bora-Komorowskiego.
  • Na ul. Lublańskiej w kierunku od al. 29 Listopada do ronda Polsadu oraz na al. T. Bora-Komorowskiego od skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza (kierunek rondo Polsadu) wydzielony zostanie dedykowany buspas dla komunikacji miejskiej.
DRUKUJ
POBIERZ