Postępy robót na inwestycji

Trwa rozbudowa ulicy Igołomskiej (etap II) – od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską. Obecnie, pomimo ogłoszonego stanu epidemii roboty nie zostały przerwane, są realizowane. Stan zaawansowania prac osiągnął 70 %.

Intensywne prace drogowe toczą się na odcinku od ul. Szymańskiego do skrzyżowania z ul. Brzeską. Wykonane zostały kompleksowe roboty związane ze wzmocnieniem podłoża gruntowego, teraz układane będą warstwy konstrukcyjne jezdni, krawężniki, a w dalszym etapie ułożona zostanie nowa nawierzchnia asfaltowa. Wzdłuż jezdni budowane są chodniki i ścieżki rowerowe bądź ciągi pieszo-rowerowe.

Inwestycja obejmuje swoim zakresem nie tylko rozbudowę odcinka drogowego, ale również budowę czy przebudowę licznych obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów, przepustów. W pobliżu pętli autobusowej Pleszów wybudowany został most oraz wiadukt kolejowy ArcellorMittal – prace na tych obiektach dobiegają końca. Most o konstrukcji ramowej żelbetowej o rozpiętości 8 m, z kolei dwutorowy wiadukt kolejowy z potężną stalową konstrukcją posadowioną na przyczółkach żelbetonowych.

Na ukończeniu są również prace przy przepuście w rejonie ul. Sitowiny, Narcyza Wiatra, a także na węźle zlokalizowanym przy ul. Szymańskiego, Rusieckiej, którego zadaniem jest przeprowadzenie bezkolizyjnego ruchu ul. Igołomską nad łącznicą dróg lokalnych. Jednoprzęsłowy betonowy przepust ma całkowitą długość 16 m. Z kolei konstrukcja wiaduktu w rejonie ul. Szymańskiego to dwujezdniowe jezdnie rozdzielone pasem o szerokości 2,5 m. Powoli powstaje węzeł drogowy w rejonie ul. Rzepakowej – będzie to wiadukt, który umożliwi bezkolizyjne włączenie się pojazdów z tej ulicy oraz dróg serwisowych.

Zintensyfikowane zostały prace na obiekcie kolejowym PKP w pobliżu skrzyżowania z ul. Czeczeńską, który realizowany jest etapami, z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłości ruchu kolejowego. Takie rozwiązanie uniemożliwiło rozbiórkę całego obiektu i jego jednoetapową odbudowę, co znacznie skróciłoby prace. Jeden tor obsługuje więc pociągi, a drugi wraz z połową wiaduktu został już rozebrany. Trwa tu budowa zachodniej części nowego wiaduktu. Wykonane zostały pale fundamentowe, na ukończeniu są przyczółki. Po wykonaniu pełnej konstrukcji oraz torowiska ruch z obecnie czynnego toru kolejowego zostanie przekierowany na nowo wybudowany tor i rozpocznie się rozbiórka pozostałej części i budowa wschodniej części obiektu  Prace potrwają do sierpnia przyszłego roku. Obecnie w tym rejonie obowiązuje ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną – a w najbliższym czasie obowiązywać będą dodatkowe zmiany – zakaz ruchu dla pojazdów powyżej 3,7 m (od 28 kwietnia do lipca br. ).

W ramach rozbudowy ul. Igołomskiej, na odcinku pomiędzy ul. Czeczeńską, a ul. Waligórskiego budowany jest tunel o długości 318 m (w tym sam tunel o długości 47 m). Obecnie trwają prace przy budowie konstrukcji pod górną płytę obiektu, na którym docelowo powstanie skrzyżowanie w formie ronda. Zadaniem tunelu będzie prowadzenie wyłącznie ruchu pojazdów poruszających się ul. Igołomską (dwie oddzielne jezdnie). Nad nim samym – na rondzie – będzie odbywał się głównie ruch lokalny. Pojawią się tu chodniki oraz droga dla rowerów – ruch rowerowy w tym miejscu będzie się odbywał po stronie północnej obiektu, poprzez wydzielony na drogach serwisowanych pas dla rowerów (w kierunku od centrum Krakowa do Igołomi), a w przeciwnym kierunku rowerzyści będą włączać się do ruchu ogólnego.

Na całym rozbudowywanym odcinku Igołomskiej trwa montażu ekranów akustycznych, których zadaniem jest zabezpieczenie okolicznych posesji przed nadmiernym hałasem oraz  niezbędne oświetlenia drogowe. Na odcinku od skrzyżowania z ul. Giedroycia do pętli Pleszów przygotowane zostały do ułożenia warstwy wiążącej zarówno jezdnia południowa jak i północna oraz włączenia dróg lokalnych. Obecnie montowane są tu elementy bezpieczeństwa ruchu, w tym sygnalizacja świetlna. Nasadzana jest zieleń zastępcza – nowe drzewa, krzewy oraz zieleńce poprawią nie tylko walory środowiskowe ale i estetyczne.

Igołomska stanowi część drogi krajowej nr 79 przebiegającej z centralnej, przez południowo-wschodnią, do południowej części kraju – inwestycja poprawi komfort przejazdu osobom zmotoryzowanym, pieszym oraz rowerzystom. Równocześnie zastosowane rozwiązania takie jak, obniżone krawężniki i pasy z kostki integracyjnej na przejściach dla pieszych poprawią dostępność wykonanej infrastruktury osobom niepełnosprawnym. Dzięki temu zapobiegamy ich wykluczeniu społecznemu. Inwestycja miała zostać oddana do użytkowania w tym roku, będzie zmiana, obecnie zakończenie planowane jest na koniec 2021 roku. Pomimo trudnej sytuacji jaka ma obecnie miejsce dokładamy wszelkich starań, aby ten termin został dotrzymany.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

Galeria – Rozbudowa Igołomskiej

 

 

DRUKUJ
POBIERZ