Kraków pozyskuje parkomaty do obsługi strefy

Na terenie krakowskiego Obszaru Płatnego Parkowania działają różnorodne parkomaty. Spośród nich 143 to najstarsze modele, które nie oferują możliwości wprowadzenia numeru rejestracyjnego pojazdu. Ich dalsze użytkowanie uniemożliwiałoby korzystanie od sierpnia z uprawnień wynikających z Karty Krakowskiej. W związku z tym zdecydowaliśmy się na pozyskanie 240 używanych parkomatów z Warszawy.

Pozostałe urządzenia zostaną wykorzystane zgodnie z przyszłymi potrzebami – do rozszerzenia strefy lub wymiany innych zużytych maszyn. Ostateczna liczba urządzeń potrzebnych do obsługi poszerzonej strefy będzie zależeć od wyników konsultacji społecznych dotyczących rozszerzenia strefy na obszar Bronowic.

Mimo że urządzenia mają około 11 lat, są w bardzo dobrym stanie technicznym i co najważniejsze, są kompatybilne z innymi urządzeniami w Krakowie. W związku z nową uchwałą regulującą zasady funkcjonowania Obszaru Płatnego Parkowania, należy dostosować, poprzez implementację rozwiązań informatycznych, łącznie 1000 parkomatów, w tym te z Warszawy oraz te już działające na krakowskich ulicach.

Parkomaty powinny dotrzeć do miasta na przełomie pierwszego i drugiego kwartału roku. Urządzenia pozyskane zostaną w formie nieodpłatnej darowizny. Zarząd Dróg Miasta Krakowa pokryje koszty transportu, dostosowania urządzeń do obsługi Karty Krakowskiej oraz ich montażu. Obecnie zbierane są oferty na wykonanie tych usług, a szacunkowe kwoty powinny być znane w marcu.

Pozyskanie urządzeń z Warszawy pozwoli na znaczące oszczędności. Według szacunków z 2023 roku, zakup około 300 nowych urządzeń i dostosowanie pozostałych miał kosztować kilkanaście milionów złotych. Dzięki darowiźnie uda się uniknąć kosztów zakupu nowych parkomatów, ponosząc jedynie koszty ich dostosowania. Dostępne 240 urządzeń wystarczy, aby zapewnić wygodny zakup biletów, także w przypadku ewentualnego rozszerzenia strefy o Bronowice.

DRUKUJ
POBIERZ