Kładka pieszo-rowerowa w Podgórzu otwiera się na krakowian

Najdłuższa kładka pieszo-rowerowa w Krakowie, znajdująca się opodal ul. Kamieńskiego otwarta! Obiekt jest fragmentem nowej, wybudowanej drogi dla rowerów łączącej ulice Wielicką, Nowosądecką z Ludwinowem.

– Nowo wybudowana kładka dla pieszych i rowerzystów zamyka pewien etap prac mających realizowanych przez Miasto, mający na celu zwiększenie ruchu rowerowego w Krakowie. Po oddaniu do użytkowania bezproblemowo można dojechać jednośladem z rejonów Nowego Bieżanowa na bulwary wiślane – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.

Kładka ma blisko 0,5 km długości. Rowerzyści z południowych dzielnic Krakowa pokonają wąskie gardło, jakim jest ul. Kamieńskiego siedem metrów nad torami kolejowymi oraz prawie sześć metrów nad ul. Powstańców Śląskich.

Nowa konstrukcja na mapie miasta będzie służyła również pieszym. Obiekt jest fragmentem wybudowanej całej trasy rowerowej, łączącej ul. Wielicką i Nowosądecką z Ludwinowem, łącznie 4,7 km. – Budowa nowych dróg rowerowych zawsze korzystnie wpływa na rozwój transportu rowerowego w mieście, kładka jest imponującym obiektem, który mam nadzieję stanie się jego wizytówką, ale też stanowi nowe otwarcie dla ruchu rowerowego w tej części Krakowa – zaznaczył Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Prace przy budowie ścieżki rowerowej wzdłuż Kamieńskiego rozpoczęły się we wrześniu 2018 r., z kolei na samej kładce w lipcu ubiegłego roku. Inwestycja kosztowała ponad 21 mln zł. Wybudowana i wyznaczona w ramach projektu trasa rowerowa łącznie z obiektem ma 4,7 km długości. Sama kładka liczy dokładnie 408,42 m (najazd od ronda Matecznego ma 108 m, najazd od strony lasu 18 m, z kolei ustrój nośny 282 m). Łącznie przy budowie obiektu zużyto ok. 160 t stali zbrojeniowej (dodatkowo 44 t ważyła konstrukcja montowana nad jezdnią i torami) oraz ok. 650 m³ betonu. Wzdłuż całego obiektu zostały zamontowane balustrady łukowe o wysokości 1,4 m oraz 19 lamp oświetleniowych. Część dla rowerzystów została wyznaczona kolorem czerwonym, a dla pieszych żółtym (kolor naturalnego piasku).

Konstrukcja postawiona jest na 26 słupach (13 par) oraz przyczółku od strony lasu, składa się z 13 przęseł o rozpiętości od 16 do 28,5 m (10 przęseł żelbetowych, 3 przęsła o konstrukcji zespolonej). – Najtrudniejszym wyzwaniem był montaż konstrukcji nad samą jezdnią i torami kolejowymi, prace toczyły się pod osłoną nocy. Cieszę się, że mogliśmy realizować ten projekt i że obiekt od dziś może służyć mieszkańcom – podkreślił Hanczakowski. W pierwszej kolejności zawisło przęsło o wadze 16 ton i długości 30 metrów nad ul. Powstańców Śląskich, później nad torami kolejowymi o łącznej wadze 28 ton i długości ok. 51 metrów.

Projekt współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Galeria: Budowa kładki wzdłuż Kamieńskiego

Galeria: Budowa ścieżki wzdłuż Konopnickiej i Kamieńskiego

DRUKUJ
POBIERZ