Informacja archiwalna
Duże roboty w ścisłym centrum miasta
wtorek, 3 października 2023 r.
W rejonie ścisłego centrum miasta, w kilku miejscach toczą się obecnie prace drogowe, które mają znaczący wpływ na poruszanie się po tym obszarze. W przeciągu dwóch miesięcy planowane jest zakończenie robót na ul. Księcia Józefa oraz na moście Dębnickim. Na dłużej pozostaną jedynie utrudnienia związane z przebudową ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przeprasza za powstałe utrudnienia wynikające z prowadzonych prac, nie było jednak innej możliwości przeprowadzenia tych ważnych inwestycji. Na ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej są one niezbędne głównie z uwagi za zły stan torowiska tramwajowego, z kolei na Księcia Józefa zobowiązywała nas dotacja unijna. Należało w tym roku również zadbać o most Dębnicki, pozyskanie dodatkowych środków pozwoliło nam ruszyć z pracami i w tym miejscu.
Nowe drogi dla rowerów wzdłuż ul. Księcia Józefa (Dzielnica VII – Zwierzyniec)
Dzielnica VII zyska dwa nowe odcinki dróg dla rowerów: od klasztoru Norbertanek do ścieżki przy moście Zwierzynieckim – ciąg pieszo-rowerowy, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej – droga dla rowerów i chodnik. Projekty uzyskały dofinansowanie ze środków unijnych. Perspektywa finansów wydatkowania tych środków determinuje czas do którego inwestycja powinna zostać zrealizowana.
Wykonawca deklaruje ich zakończenie na przełomie listopada i grudnia. Wtedy rowerzyści zyskają dogodny i możliwie komfortowy dojazd praktycznie od granic miasta aż do klasztoru Norbertanek na Salwatorze.
Pierwotnie te drogi dla rowerów miały być budowane wcześniej. Niestety poprzedni projektant i wykonawca nie wywiązywał się ze swoich zadań i umowa z nim została rozwiązana, co odłożyło o kilka miesięcy start prac. Dodatkowo okazało się też że na odcinek między klasztorem Norbertanek a mostem Zwierzynieckim wymagał dodatkowych prac projektowych związanych murem oporowym.
Przy okazji tych inwestycji wymieniana jest kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie, dlatego miejscami pojawiają się częściowe zajęcia jezdni ul. Księcia Józefa, a ruch kierowany jest ręcznie. Przed nami jeszcze jeden trudniejszy etap, położenie nowej betonowej nawierzchni przystanku komunikacji zbiorowej między Wioślarską a Jesionową.
Projekty są współfinansowane przez Unię Europejską ze Środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 4 Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski, Poddziałanie 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski – zit, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Połowa prac na moście Dębnickim za nami (Dzielnice: VII Zwierzyniec, VIII Dębniki)
Trwający remont mostu Dębnickiego w ciągu ul. Marii Konopnickiej to nie jedynie wymiana nawierzchni, to poprawa jego stanu technicznego w obrębie płyty pomostowej – to m.in. nowa izolacja, odwodnienie, dylatacje czy oświetlenie. Ekipy obecnie działają na połowie mostu od strony Waweli. Strona od Salwatora jest już gotowa.
Zakończenie prac planowane jest w połowie listopada br. Wtedy kierowcy znów zyskają do jazdy po dwa pasy ruchu w każdą stronę na osi Aleje Trzech Wieszczów – most Dębnicki – Konopnickiej. To z kolei pozwoli na bardziej sprawne ominięcie przebudowywanych ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej.
Prace na moście dofinansowane są z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach projektu: Przebudowa drogi w ciągu ulic: Piaskowej, Stelmachów i Jordanowskiej oraz remont ul. Marii Konopnickiej na odcinku mostu Dębnickiego w Krakowie.
Inwestycja na Kościuszki i Zwierzynieckiej dopiero na starcie (Dzielnice: I Stare Miasto, VII Zwierzyniec)
Przebudowa ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki to inwestycja, która była planowana od kilku lat. Stan techniczny szczególnie torowiska wymusił prowadzenie prac w tym roku. Prace ruszyły we wrześniu. Ich przesunięcie w czasie mogło by także skutkować utratą unijnej dotacji do prowadzonych prac. Głównym celem zadania jest poprawa komfortu jazdy tramwajami. Po zakończeniu robót składy będą jeździły ciszej i nie będą powodowały silnych drgań. Dodatkowo modernizacja pozwoli zwiększyć dostępność tego obszaru i przystosować ulice do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Działania 6.1 – Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Współfinansowanie zewnętrzne inwestycji ulgą dla budżetu miasta
W wypadku wymienionych powyżej zadań inwestycyjnych, kluczową rolę przy ich realizacji odgrywa finansowanie ze środków nie pochodzących z budżetu miasta. Budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Księcia Józefa oraz przebudowa ulic Kościuszki oraz Zwierzynieckiej uzyskały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Z kolei remont mostu Dębnickiego jest dofinansowany ze środków rządowych.
Pozyskanie takich środków wiąże się z koniecznością spełnienia przez miasto określonych procedur. Realizacja inwestycji oraz jej późniejsze rozliczenie wymaga spełnienia ściśle określonych procedury. Ma to niebagatelny wpływ na termin realizacji poszczególnych inwestycji, w tym także tych opisanych.