Informacja archiwalna
Wymiana torów i zwrotnic na części skrzyżowania przy Filharmonii
czwartek, 27 czerwca 2024 r.
Z myślą o wygodzie i komforcie mieszkańców, Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje wyremontować tory i zwrotnice na części skrzyżowania przy Filharmonii. Chce do tego wykorzystać przebudowywane ulice Zwierzyniecką i Kościuszki. Prace mogą ruszyć w pierwszej połowie lipca br.
Najprawdopodobniej jeszcze w wakacje uda się wymienić torowisko i zwrotnice przy przystanku Filharmonia, kierujące tramwaje w ulice Straszewskiego i Franciszkańską. Dobrą okazją do przeprowadzenie tych prac jest trwająca przebudowa ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Tę przebudowę planowano kilka lat temu. Wtedy nie brano pod uwagę remontu szyn i zwrotnic pod Filharmonią, ponieważ były one w bardzo dobrym stanie. Jednak szyny na łukach i zwrotnice zużywają się szybciej niż odcinki proste, dlatego przy okazji prowadzonej właśnie przebudowy na Zwierzynieckiej warto też wymienić fragment torowiska przy Filharmonii.
Pierwotnie wymiana zwrotnic i torów na skrzyżowaniu Zwierzynieckiej, Straszewskiego i Franciszkańskiej oraz torowiska na skrzyżowaniu pod Collegium Novum była planowana na 2025 rok. Przebudowa jednej trzeciej skrzyżowania od strony ul. Zwierzynieckiej już teraz pozwoli na utrzymanie ruchu tramwajowego na Salwator w 2025 roku. Dysponując wówczas wyremontowaną częścią skrzyżowania pod Filharmonią od strony ul. Zwierzynieckiej, będziemy mogli znacząco ograniczyć zmiany w komunikacji tramwajowej dla pasażerów, chcących dojechać na i z Salwatora.
Wymiana fragmentu torowiska i zwrotnic przy Filharmonii mogłaby się zakończyć wraz z oddaniem do użytku ulicy Zwierzynieckiej, czyli zgodnie z zapowiedziami wykonawcy do końca sierpnia. Zarząd Dróg Miasta Krakowa prowadzi w tej chwili intensywne rozmowy z wykonawcą przebudowy na ulicy Zwierzynieckiej dotyczące możliwości przebudowania części skrzyżowania pod Filharmonią w cieniu prac prowadzonych właśnie na ul. Zwierzynieckiej.
Dzięki takiemu podejściu pasażerowie będą mogli cieszyć się z komfortowego i trwałego torowiska na całym odcinku od Filharmonii aż na Salwator. Co więcej, przez kilkanaście kolejnych lat nie będzie potrzeby dokonywania kolejnych remontów, a co za tym idzie zamykania możliwości dotarcia na Salwator tramwajem.