Ulice Kościuszki i Zwierzyniecka wracają do ruchu
piątek, 20 grudnia 2024 r.
Po miesiącach intensywnych prac, w sobotę, 21 grudnia ruch samochodowy i tramwajowy wraca na ulice Kościuszki i Zwierzyniecką. To koniec długo wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji, która odmieniła ten fragment Krakowa. Nowe torowisko, jezdnie i chodniki to jednak dopiero początek zmian – od wiosny ulice zaprezentują się w pełnej krasie, z nową zielenią i estetycznym wykończeniem.
W ramach inwestycji zaplanowano nowe torowisko, jezdnie oraz chodniki. W kwestii zieleni przewidziano posadzenie drzew, krzewów i traw ozdobnych – będą one spójne gatunkowo oraz odporne na miejskie warunki. Wykonane prace sprawią, że tramwaje będą jeździły ciszej i nie będą powodowały silnych drgań. Dodatkowo modernizacja pozwoli zwiększyć dostępność tego obszaru i przystosować go do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Mieszkańcy zyskali nową, estetyczną i funkcjonalną przestrzeń, a wybrzuszające się szyny przejdą do historii.
Przed przebudową na ulicach znajdowało się jedno z najbardziej wyeksploatowanych torowisk tramwajowych w mieście. Jego modernizację planowano już kilka lat temu, jednak z uwagi na szereg problemów, m.in. bankructwo firmy projektowej, zadanie weszło do realizacji dopiero w 2023 r.
Przebudowa ulic nie była łatwym zadaniem. Już na początku prac okazało się, że skala robót musi zostać poszerzona. Modernizacja infrastruktury podziemnej, w tym wodociągów, sieci gazowej i ciepłowniczej, była konieczna, aby ulice służyły krakowianom przez kolejne dekady. W trakcie robót odkryto także niezinwentaryzowane kable oraz relikty wymagające konsultacji ze służbami konserwatorskimi. Gazownia wskazała na konieczność remontu swojej sieci, co nie było planowane. Na moście nad Rudawą trzeba było przebudować wodociąg o średnicy 800 mm, aby zapewnić dostawy wody dla Zwierzyńca i Starego Miasta. Niezbędnym okazała się budowa nowego odcinek sieci ciepłowniczej o długości 265 metrów. Tym co jednak najbardziej zaskoczyło prowadzących inwestycje była konieczność wykonania 96 przyłączy kanalizacji deszczowej, które wcześniej były podłączone nieprawidłowo.
Ulice Kościuszki i Zwierzyniecka nie tylko zyskały na funkcjonalności, ale również na wyglądzie. Dzięki zastosowaniu prefabrykowanych betonowych płyt torowych tramwaje będą poruszać się ciszej, a mieszkańcy pożegnają problem drgań i wybrzuszających się szyn. To technologia stosowana w największych polskich miastach, takich jak Warszawa czy Wrocław.
Nowe chodniki wykonano z betonowych płyt o rozmiarze 50×50 cm – są estetyczne, wygodne dla pieszych i zgodne z wytycznymi konserwatora zabytków.
Choć od 21 grudnia ulice będą dostępne dla ruchu, odbiór techniczny inwestycji potrwa do stycznia. Pracownicy ZDMK dokładnie sprawdzą każdy element: od chodników po oznakowanie i nasadzenia. Wszelkie ewentualne niedociągnięcia zostaną szybko poprawione.
Odnowione ulice Kościuszki i Zwierzyniecka to przestrzeń, która łączy funkcjonalność z estetyką. Mieszkańcy i turyści mogą już teraz korzystać z nowoczesnej infrastruktury, a wiosną cieszyć się jej pełnym, zielonym obliczem.