SCT w Krakowie – od 1 stycznia 2026 r., z szerokimi zwolnieniami dla mieszkańców

Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę wprowadzającą od 1 stycznia 2026 roku Strefę Czystego Transportu w Krakowie, obejmującą mniej więcej połowę powierzchni miasta. To jedno z kluczowych, kolejnych działań, które ma na celu poprawę jakości powietrza i warunków życia w stolicy Małopolski.

Zdjęcie SCT w Krakowie – od 1 stycznia 2026 r., z szerokimi zwolnieniami dla mieszkańców

Nowa strefa to mniej więcej obszar wewnątrz IV obwodnicy. Minimalne wymogi techniczne dla pojazdów to:

Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony

  • benzyna: norma Euro 4 lub nowsza (rocznik od 2005 włącznie)
  • diesel: norma Euro 6 lub nowsza (rocznik 2014 włącznie)

Pojazdy powyżej 3,5 ton (np. ciężarowe i autobusy)

  • benzyna: norma Euro 4 lub nowsza (rocznik od 2005 włącznie)
  • diesel: norma Euro 6 lub nowsza (rocznik 2012 włącznie)

Osoby posiadające samochody na polskich rejestracjach spełniające powyższe wymagania nie muszą robić nic. Pojazdy te automatycznie zostaną zakwalifikowane jako uprawnione do wjazdu do strefy i poruszania się po niej.

Bezterminowe zwolnienia, zgodnie z zapowiedzią prezydenta Aleksandra Miszalskiego, będą przysługiwać wszystkim mieszkańcom Krakowa – właścicielom, współwłaścicielom i użytkownikom długoterminowym (leasing, najem, służbowe auta), pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w systemie ZTP.

Zwolnienie dotyczy samochodów nabytych przed wejściem uchwały (które nastąpi jeszcze w czerwcu), bez względu na standard ich emisji. Rejestracji najlepiej będzie dokonać przez internet, w tworzonym systemie do zarządzania SCT, lub w wyznaczonych punktach w mieście. Zwolnienie będzie przyznane po weryfikacji dokumentów i statusu właściciela.

Z zakazu wjazdu do SCT dodatkowo zwolnione będą również:

  • pojazdy zgłoszone przez osoby legitymujące się kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami,
  • pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych znajdujących się w strefie, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia pojazdu i placówki,
  • pojazdy specjalne (np. maszyny budowlane, pojazdy techniczne, kampery, maszyny rolnicze), ponieważ ich obecność na drogach jest incydentalna i nie wpływa istotnie na jakość powietrza,
  • pojazdy zabytkowe, gdyż wykorzystywane sporadycznie, często w ramach wydarzeń kulturalnych.

Pojazdy niespełniające norm, nienależące do mieszkańców, nadal będą mogły wjeżdżać do Krakowa przez trzy lata, ale po uiszczeniu opłaty.

Od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2028 r. będzie obowiązywać opłata godzinowa – 2,50 zł/h. Przez dwa lata przewiduje się też dzienną opłatę: 5 zł za dobę w roku 2026 oraz 15 zł za dobę w roku 2027. Będzie też wprowadzony rosnący abonament miesięczny: 100 zł (w roku 2026), 250 zł (w roku 2027), 500 zł (w roku 2028).

Wszystkie pojazdy zarejestrowane poza granicami Polski (w tym w UE) – muszą zostać zgłoszone przed pierwszym wjazdem.

Uchwała stanie się obowiązująca 7 dni po jej opublikowaniu w Dzienniku Wojewody Małopolskiego.

Treść uchwały wraz z uzasadnieniem, autopoprawką oraz przyjętą poprawką.

DRUKUJ
POBIERZ