Przebudowa węzła tramwajowego pod Teatrem Bagatela
wtorek, 21 stycznia 2025 r.
Skrzyżowanie ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale czeka remont. Prace mają na celu nie tylko poprawę komunikacji tramwajowej, ale również zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników.
Inwestycja została tak zaplanowana, by skoordynować ją z pracami na węźle przy ul. Piłsudskiego oraz przygotowywanej przebudowie ul. Piłsudskiego. Kolejny etap modernizacji torowisk w centrum rozpocznie się od prac remontowych na ul. Franciszkańskiej. Następnie przebudowany zostanie węzeł przy ul. Piłsudskiego i dopiero wtedy rozpocznie się remont w rejonie ul. Karmelickiej.
Plan realizacji i dokumentacja techniczna inwestycji związanej z przebudową węzła tramwajowego pod Teatrem Bagatela i remontem części ulicy Karmelickiej na odcinku od skrzyżowania do ul. Garbarskiej są już gotowe.
Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy już pod koniec grudnia bieżącego roku. Jednak zimowe miesiące, które ze względu na pogodę często oznaczają trudności w prowadzeniu prac budowlanych, zostaną wykorzystane na przygotowanie organizacji ruchu. Wykonawca skupi się na opracowaniu niezbędnych projektów i uzgodnień w zakresie organizacji ruchu i samego placu budowy, co pozwoli na sprawną realizację kolejnych etapów projektu.
Pierwsze miesiące zostaną poświęcone na produkcję prefabrykowanych płyt torowych oraz pierwsze zmiany w organizacji ruchu. Jest to kluczowy element inwestycji, gdyż w te płyty zostanie wmontowana kostka brukowa, uprzednio zdemontowana z ulicy Karmelickiej. Dzięki zastosowaniu prefabrykatów, montaż torów tramwajowych będzie mógł przebiegać szybciej i sprawniej.
Rozpoczęcie zasadniczych prac drogowych zaplanowane jest na maj. Od tego momentu przez kolejne siedem miesięcy realizowane będą działania związane z przebudową torowiska oraz infrastruktury towarzyszącej. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na koniec listopada 2026 roku – co oznacza w sumie 11 miesięcy prac. Zasadnicze prace, a co za tym idzie główne utrudnienia w ruchu będą trwały 7 miesięcy. Równolegle z wyborem wykonawcy przeprowadzone zostaną rozmowy odnośnie do organizacji prac, po których być może uda się wprowadzić zmiany w harmonogramie i skrócić czas utrudnień dla pasażerów i kierowców.
Prace mają na celu nie tylko poprawę komunikacji tramwajowej, ale również zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników. Planowanie tych prac odbywa się w ścisłej współpracy z Zarządem Transportu Publicznego oraz Wydziałem Strategii i Funduszy Europejskich UMK.