Prace na węzłach „Piłsudskiego” i „Bagatela” z unijnym dofinansowaniem

21 lipca 2025 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie. Zadanie realizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) uzyskało wsparcie z Funduszy Europejskich w wysokości 22 804 763,21 zł.

Planowana inwestycja położona jest w centralnej części Krakowa na terenie Dzielnicy I Stare Miasto.

Projekt składa się z realizacji dwóch odcinków:

  • odcinek 1 (ul. Straszewskiego) „WĘZEŁ PIŁSUDSKIEGO” – zadanie polega na przebudowie ul. Straszewskiego na odcinku od ul. Smoleńsk do ul. Piłsudskiego oraz ul. Piłsudskiego na odcinku od ul. Straszewskiego do peronu „Uniwersytet Jagielloński” wraz z przebudową torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, oświetlenia i odwodnienia ulicznego oraz przebudową kolidującej infrastruktury technicznej.

Obecnie dla odcinka pierwszego został podpisana umowa z konsorcjum firm: SPAW-TOR Sp. z o.o. spółka komandytowa (lider) oraz PROGREG BUDOWNICTWO Sp. z o.o. (partner) na kwotę ponad 13,9 mln zł. Prace rozpoczną się w sobotę, 2 sierpnia br. Będą się one wiązać z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu – szczegóły na zdmk.krakow.pl.

  • odcinek 2 (ul. Karmelicka) „WĘZEŁ BAGATELA” – zakres obejmuje przebudowę torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej wraz z oświetleniem i odwodnieniem oraz przebudowę układu drogowego na odcinku od skrzyżowania Dunajewskiego – Karmelicka – Podwale, do przebudowanego torowiska tramwajowego w ul. Karmelickiej na wysokości ul. Rajskiej.

Grupami docelowymi projektu są mieszkańcy miasta Krakowa oraz aglomeracji krakowskiej, którzy na co dzień dojeżdżają do pracy oraz szkół w obrębie Krakowa, a także do osób, które korzystają z bogatej oferty rekreacyjno-kulturowej miasta.

Celem Projektu jest poprawa atrakcyjności i dostępności infrastruktury zrównoważonej mobilności charakteryzującej się wysokim standardem, punktualnością, komfortem i bezpieczeństwem przejazdu, prowadząca do zmiany podziału zadań przewozowych na korzyść transportu zbiorowego względem indywidualnego. Projekt realizuje cel dążenia do stworzenia warunków rozwoju dla zrównoważonej mobilności poprzez zapewnienie sprawnego, efektywnego, inteligentnego i bezpiecznego, nisko i zeroemisyjnego systemu transportu publicznego, dostępnego dla wszystkich użytkowników. Takie działania i inwestycje podejmowane przez Miasto Kraków usprawniające i promujące transport publiczny, skutkują wzrostem liczby mieszkańców korzystających z autobusów miejskich i tramwajów, kosztem podróży samochodem osobowym.

Z efektów realizacji Projektu będą korzystać mieszkańcy Krakowa oraz osoby pracujące/uczące się w Krakowie, które korzystają z systemu transportu publicznego.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu: 36 553 653,55 PLN

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (UE) wynosi: 22 804 763,21 PLN

 

Projekt pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Działania FENIX.02.01 Transport miejski. Priorytet FENX.03 Transport miejski 

DRUKUJ
POBIERZ