Informacja archiwalna

Pilotaż „Szkolna ulica” w Krakowie

W Krakowie w maju na ul. Urzędniczej wdrożony zostanie pilotażowo projekt „Szkolna ulica”. Jest on odpowiedzią na wniosek dyrektora i rady rodziców Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 z ul. Urzędniczej 65, którzy chcą współtworzyć projekt mający zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w okolicy placówki oświatowej.

Podstawowym założeniem projektu „Szkolna ulica” jest czasowe ograniczenie możliwości dojazdu bezpośrednio przed bramę szkoły w godzinach największego natężenia ruchu pod placówką. Takie rozwiązanie od lat funkcjonuje np. w Wiedniu czy Paryżu, ale też i w innych miastach europejskich, w tym od niedawna również w Polsce.

Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów pod samą szkołą oraz zachęcenie ich do przychodzenia do szkoły lub skorzystania z ekologicznych środków transportu takich jak rower czy hulajnoga. Natomiast osoby dowożące dzieci do szkoły samochodem będą mogły podwieźć je w pobliże szkoły, a następnie uczniowie będą mogły bezpiecznie dojść do placówki po czasowo wyłączonej z ruchu samochodów ulicy.

Zaangażowanie mieszkańców i radnych w przygotowaniu projektu

Decyzja o rozpoczęciu pilotażu poprzedzona była spotkaniami z dyrekcją placówki, przedstawicielami Rady Dzielnicy V Krowodrza, Rady Miasta, straży miejskiej, policji oraz zarządzającego ruchem, drogą i organizatora transportu zbiorowego. Podczas nich omówione zostały główne założenia projektu, sposób jego realizacji oraz wstępne propozycje zmiany organizacji ruchu w okolicy szkoły.

Po uruchomieniu pilotażu w Krakowie czasowe wyłączenie ulicy będzie obowiązywać na razie tylko w godzinach porannych w dni, w których funkcjonuje szkoła. Ulica będzie niedostępna dla samochodów przez niecałą godzinę w okolicy rozpoczęcia zajęć lekcyjnych, kiedy to występuje największa kumulacja ruchu przy placówce.

O zasadach ruchu w tym okresie będzie informować znak drogowy wraz z barierą, a nad prawidłowym funkcjonowaniem zmienionej  organizacji ruchu będą również czuwać funkcjonariusze straży miejskiej oraz policji.

Pilotaż i jego ocena

Zmiana zostanie wprowadzona testowo na okres jednego miesiąca w maju tego roku. Szczegółowe zasady zostaną podane w kwietniu. Przed i po rozpoczęciu projektu wśród rodziców i dzieci przeprowadzone zostaną badania ankietowe. Wyniki ankiet pomogą podjąć decyzję o utrzymaniu, bądź zmianie organizacji ruchu na następny rok szkolny.

Kryteria doboru placówki

Pilotaż wyjaśni też, czy pojawią się w Krakowie inne „Szkolne ulice”. Co ważne, nie każda ulica, przy której znajduje się placówka oświatowa może zostać objęta omawianym projektem.

Kluczowymi kryteriami są:

  • lokalizacja szkoły przy ulicy o charakterze lokalnym, bez istotnej funkcji tranzytowej oraz bez prowadzenia komunikacji miejskiej;
  • osiedlowy charakter szkoły z wyraźną przewagą uczniów mieszkających w rejonie 15 minut dojścia do placówki szkolnej;
  • możliwość organizacji ruchu z wyłączeniem odcinka przy szkole nie powodującej niebezpieczeństwa blokowania się ruchu;
  • zaangażowanie i gotowość do współpracy społeczności szkolnej oraz osiedlowej.
DRUKUJ
POBIERZ