Odczarowanie przebudowy ul. Kościuszki
środa, 9 października 2024 r.
Ulica Kościuszki jest gruntownie przebudowywana średnio raz na 30-40 lat, z wymianą torowiska jezdni i chodników. Jednak do tej pory nie przechodziła aż tak głębokiej ingerencji w swoją strukturę. Ulica zyskuje nową infrastrukturę techniczną w postaci kanałów technologicznych, pełnego podpięcia kamienic do kanalizacji opadowej, nowoczesnego odwodnienia torowiska, rozbudowy sieci ciepłowniczej oraz wodociągowej. Do tego przebudowie poddano także most na Rudawie.
Tak szeroki zakres prac przy ul. Kościuszki wymagał wcześniejszego zaprojektowania i uzyskania stosownych zgód. Jeśli chodzi o wygląd przyszłej ulicy projektant nie działał tu w próżni. W swojej pracy opierał się między innymi na katalogu nawierzchni dla poszczególnych dzielnic określonym w “Standardach Infrastruktury Pieszej Miasta Krakowa”. W wypadku trotuarów na Kościuszki nie bez znaczenia jest tu także opinia konserwatora Zabytków. Stąd chodniki na ul. Kościuszki są wykonywane z płyt betonowych w rozmiarze 50 x 50 cm w kolorze szarym.
Jest to rozwiązanie wygodne dla pieszych oraz ma pozytywną opinię służb konserwatorskich. Płyty te w niczym nie przypominają tych z lat 80. czy 90. ubiegłego wieku. Różnicę stanowi wysokiej klasy beton użyty do ich produkcji oraz estetyczne fazowanie krawędzi co nadaje całości chodnika elegancki wygląd. Technologia wytwarzania pozwala na uzyskanie gładkiej powierzchni, co jest szczególnie istotne dla pieszych. Należy przy tej okazji zauważyć, że w historycznych centrach miast odchodzi się od używania niewygodnej dla pieszych kostki.
Na prośbę strony społecznej oraz rady dzielnicy, ZDMK raz jeszcze przeanalizował ewentualną możliwość wymiany betonowych płyt na kostkę. Okazuje się, że na tym etapie prac przy przebudowie ul. Kościuszki wiązałoby się to z licznymi komplikacjami całego procesu budowanego.
Obecnie prace brukarskie na ul. Kościuszki – stan na połowę października br. – są zaawansowane w 10-15 proc. Mają trwać do końca listopada br. Zrywanie gotowej nowej nawierzchni i zastępowanie jej nową wiązałoby się ze złym odbiorem społecznym takiej sytuacji.
Ewentualna zamiana płyt betonowych na kostkę to także wydłużenie prac budowlanych przy przebudowie ul. Kościuszki o kolejnych kilka miesięcy – najpewniej do kwietnia 2025 r. Prawdopodobne, byłyby roszczenia finansowe wykonawcy w wysokości ok. 440 tys. zł netto oraz dodatkowe koszty pośrednie wynikające z ewentualnego wydłużonego terminu realizacji prac.
Zamiana płyt na kostkę wiązałaby się także ze złamaniem ustawy Prawo zamówień publicznych – ustawa nie daje podstaw do takiej ingerencji w przyjęte wcześnie rozwiązanie. Złamane zostałyby także procedury unijne na podstawie których prace przy przebudowie ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej są współfinansowane.
Przedłużające się prace byłby dużym problemem w szczególności dla przedsiębiorców działających przy ul. Kościuszki. Zgodnie z umową, przebudowa ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki ma termin zakończenia ustalony na 16 grudnia br.
Projekt pn. „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą” otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Działania 6.1 – Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.