Modernizacja to nie remont, czyli dlaczego niektóre prace trwają dłużej

Modernizacja węzła tramwajowego u zbiegu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to jedno z najważniejszych zadań realizowanych w tym roku w Krakowie. Prace rozpoczęły się w sierpniu i potrwają około 9 miesięcy, z czego maksymalnie 6 miesięcy wiązać się będzie z koniecznością wyłączenia ruchu tramwajowego na głównym ciągu tramwajowych – wokół Plant. 

Wartość tej inwestycji to ponad 13,9 mln zł, a środki pochodzą z budżetu miasta oraz Funduszy Europejskich.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że skoro w Krakowie czy Warszawie stosuje się podobne technologie – np. montaż prefabrykowanych płyt torowych produkowanych poza placem budowy – to każda inwestycja powinna trwać równie krótko. Różnica polega jednak na zakresie prac.

W przypadku węzła Straszewskiego i Piłsudskiego mówimy o zadaniu kompleksowym. To nie tylko wymiana torów, ale także:

  • przebudowa i wymiana sieci podziemnych (m.in. wodociąg, kanalizacja, gaz),
  • korekta geometrii układu drogowego,
  • nowe nawierzchnie jezdni i chodników,
  • przebudowa przystanków i infrastruktury towarzyszącej.

To właśnie tak szeroki zakres decyduje o tym, że inwestycja potrwa kilka miesięcy, mimo że sama technologia układania torów jest maksymalnie przyspieszona. Jeśli nie zwrócimy uwagi na to jaki jest zakres inwestycji, a skupimy się tylko na jej nazwie, to można błędnie uznać, że remont warszawskiego węzła pl. Zawiszy i prace na krakowskim węźle przy Uniwersytecie Jagiellońskim to porównywalne zadania.

Dla porównania – na ulicy Franciszkańskiej – wiosną 2025 roku prowadzony był remont torowiska. Prace ograniczały się do wymiany szyn, zwrotnic i krzyżownic oraz odnowienia nawierzchni w obrębie torów. Bez konieczności przebudowy sieci podziemnych czy zmian w układzie drogowym, tramwaje mogły wrócić na trasę już po około 12 tygodniach. Koszt tej inwestycji wyniósł około 5,6 mln zł.

Podobne realizacje prowadzone są także z użyciem prefabrykatów. Przykładem jest plac Zawiszy w Warszawie, gdzie przy zastosowaniu podobnej technologii udało się wymienić torowisko w ciągu pięciu tygodni. Jednak i tam zakres dotyczył jedynie torów oraz peronów, bez ingerencji w infrastrukturę podziemną.

Jeśli więc mielibyśmy porównywać warszawski remont, lepszym kandydatem będą prace torowe na torowisku na ul. Ujastek, które potrwają dwa tygodnie.To właśnie tam po raz pierwszy na większą skalę ułożone będą prefabrykowane płyty torowe. Efekt? Szybsza realizacja, mniejsze utrudnienia w ruchu i większa trwałość całej konstrukcji.

Warto przypomnieć, że to właśnie przejazd torowy na ul. Wielickiej był pierwszym miejscem, gdzie w Krakowie testowaliśmy nową technologię monolitycznych płyt pod torowisko. ZDMK uczestniczy w procesie rozwoju technologii Contrack od 2020 r. – Cieszymy się, że mogliśmy przyczynić się do wdrożenia tej innowacji w Polsce – wspieranej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju technologii, z którą zarówno Kraków, jak i inne duże miasta wiążą duże nadzieje na szybsze prowadzenie remontów oraz realizację kolejnych inwestycji – podkreśla Magdalena Nowak Obrzut, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Modernizacja węzła w centrum Krakowa potrwa dłużej niż remont torowiska, ponieważ jej zakres obejmuje zarówno torowisko, jak i drogi, chodniki oraz sieci podziemne. To inwestycja, której nie można bezpośrednio porównać do szybkich remontów – choć w każdym przypadku korzystamy z podobnych technologii, skala i cel prac są zupełnie inne.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom czas utrudnień udało się ograniczyć do minimum – a efektem będzie nowoczesny, trwały i bezpieczny węzeł komunikacyjny w samym sercu miasta.

Co ważne, ZDMK, wywiązując się z wcześniejszych ustaleń z lokalnymi przedsiębiorcami, nie tylko stosuje technologie przyspieszające realizację inwestycji, ale także prowadzi szeroko zakrojone działania informacyjne. Dzięki nim mieszkańcy, pasażerowie i przedsiębiorcy na bieżąco otrzymują komunikaty o etapach prac, objazdach i planowanych zmianach w organizacji ruchu. To pozwala lepiej przygotować się do czasowych utrudnień i sprawia, że modernizacja węzła jest prowadzona z poszanowaniem potrzeb całej lokalnej społeczności.

 

Projekt pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Działania FENIX.02.01 Transport miejski. Priorytet FENX.03 Transport miejski.

 

 

DRUKUJ
POBIERZ