Miasto w Twoim zasięgu, pobierz aplikację mKraków
poniedziałek, 4 sierpnia 2025 r.
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, Karta Krakowska, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Narzędzie ma ułatwić krakowianom funkcjonowanie w mieście i usprawnić kontakt z urzędem. Dzięki rozbudowanym formom komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, aplikacja daje również możliwość współdecydowania o najważniejszych sprawach Krakowa.
Priorytetem każdej obecnie rozwijającej się metropolii są usługi cyfrowe dostępne dla mieszkańców. Kraków poprzez wykorzystanie najnowszych technologii z zakresu smart city aktywnie dąży do tego, by większość spraw urzędowych można było załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie. Wiodącym przykładem tych działań są ogólnodostępne narzędzia, takie jak Krakowski Portal Usług Miejskich oraz scalająca najpotrzebniejsze dla mieszkańca usługi w jednym miejscu – aplikacja mKraków.
Pobierz i korzystaj – iOS lub Android.
Pierwsza wersja aplikacji, dostępna od maja tego roku, zapewnia dostęp do:
- aktualności ze strony www.kraków.pl
- Karty Krakowskiej
- Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+
- zakupu biletów okresowych ze zniżką dla mieszkańca
- konsultacji społecznych
- Krakowskiego Centrum Kontaktu (Zgłoś problem/Wyślij pomysł)
- mapy obiektów sportowych
- rozkładu jazdy komunikacji miejskiej
- harmonogramu wywozu odpadów
Informacje będące w zasobach aplikacji są na bieżąco aktualizowane i przetwarzane przez miejskie jednostki, tak by mieszkańcy mogli w każdej chwili skorzystać z jej funkcji. Dzięki zintegrowaniu aplikacji z Kartą Krakowską i Krakowską Kartą Rodzinną 3+ wystarczy się zalogować, by zyskać dostęp do swoich uprawnień. Dzięki temu rozwiązaniu, nie ma konieczności korzystania z innych aplikacji, wystarczy pobrać i korzystać z mKraków! Aplikacje mobilnej Karty Krakowskiej (mKK) i Kraków.pl będą niebawem wygaszane.
Od dziś, 4 sierpnia, w ramach premiery najnowszej wersji aplikacji, jej użytkownicy będą mogli opłacić parking w Obszarze Płatnego Parkowania – ze zniżką dla posiadaczy Karty Krakowskiej oraz bez zniżki. Ponadto, dzięki nowej opcji „Twoja opinia”, możliwe będzie wyrażenie swojego zdania na temat miejskich inicjatyw, co pozwoli mieszkańcom przyczynić do podejmowania coraz lepszych decyzji.
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Dziś także zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych. Szczegóły w osobnej informacji.
Jak opłacić parking poprzez aplikację?
- pobierz aplikację
- wybierz opcję „parkowanie”
- zaloguj się do Karty Krakowskiej i połącz konto z aplikacją mKraków (logowanie dla osób, które korzystają ze zniżki w ramach Karty Krakowskiej)
- wprowadź nr rejestracyjny pojazdu
- opłać parking
- w razie problemów technicznych: zrób zgłoszenie w sekcji „Kontakt”
Miasto to mieszkańcy
Istotną częścią aplikacji jest dostęp do Krakowskiego Centrum Kontaktu, co umożliwia kontakt z Miastem przez 24 godziny na dobę. Mieszkańcy mogą np. zgłaszać dziury w drodze, pękniętą ławkę, zalegające śmieci czy uszkodzony chodnik. Następnie zespół osób obsługujących portal przekierowuje te zgłoszenia do poszczególnych jednostek miejskich, które mają obowiązek podjąć działanie. Użytkownik w oczekiwaniu na rozwiązanie, może sprawdzić, na jakim etapie jest jego zgłoszenie.
Dzięki stałej współpracy urzędu z jednostkami miejskimi i partnerami technologicznymi mKraków stale się rozwija, oferując użytkownikom coraz więcej wygodnych rozwiązań, które ułatwią codzienne życie w mieście.
W kolejnych wydaniach mKraków planowany jest dostęp do m.in. takich usług:
- głosowanie w budżecie obywatelskim
- dostęp do Park&Ride
- wypożyczenie rowerów miejskich
- kalendarz wydarzeń kulturalnych i sportowych
- zakup biletów do instytucji kultury
W planach jest również wielojęzyczna wersja aplikacji, na początek w języku angielskim. A teraz pobierz mKraków i korzystaj!
FAQ
- Na jakich urządzeniach działa mKraków?
Aplikacja przeznaczona jest dla urządzeń przenośnych, np. smartfonów, działających w systemach operacyjnych Android (wersja 7 lub wyższa) lub iOS (wersja 12.4 lub wyższa).
- Czy muszę być online, aby korzystać z aplikacji?
Aplikacja do prawidłowego działania wymaga stałego dostępu do Internetu (podczas instalacji, korzystania oraz aktualizacji oprogramowania).
- Co to jest aktywacja usług w mKraków?
mKraków daje Ci dostęp do Twoich uprawnień i usług w jednym miejscu, aby mieć je zawsze pod ręką. Chcemy, aby odbyło się to bezpiecznie i z poszanowaniem prywatności. Poprosimy Cię dla odpowiednich usług o potwierdzenie Twojego prawa do dostępu do nich. Każda aktywowana usługa zostanie dodana do Twojego indywidualnego konta w mKraków.
- Czy mogę korzystać z aplikacji mKraków bez aktywnych usług miejskich (KK lub KKR3+)?
Wiele funkcji aplikacji mKraków jest dostępnych bez konieczności aktywowania usług miejskich, takich jak Karta Krakowska czy Krakowska Karta Rodzinna 3+.
Bez aktywacji tych usług możesz korzystać m.in. z:
– mapy miejskich obiektów sportowych
– rozkładów jazdy komunikacji miejskiej
– harmonogramu wywozu odpadów.
- Dlaczego niektóre funkcje w aplikacji mKraków są nieaktywne?
Część funkcji wymaga wcześniejszej jednorazowej aktywacji odpowiednich usług miejskich (KK lub KKR3+) i połączenia ich z aplikacją. Do czasu wykonania tej czynności wybrane opcje są wyszarzone i nieaktywne. Po ich wybraniu pojawią się informacje, jak je aktywować. Szczegółowe instrukcje znajdziesz w odpowiednich na pytania:
– Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
– Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków?
- Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
Jeśli nie posiadasz mobilnej wersji Karty Krakowskiej, nie możesz aktywować usługi. Dowiedz się, jak ją uzyskać, odwiedzając stronę: [link]. Jeśli posiadasz mobilną wersję Karty Krakowskiej, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- W katalogu usług wybierz „Karta Krakowska” i kliknij przycisk „Aktywuj usługę”.
- Zaloguj się do swojego konta KK, podając adres e-mail oraz hasło.
- Po poprawnym uwierzytelnieniu kliknij „Aktywuj usługę w mKraków”.
- Wprowadź aktualny 9-cyfrowy numer telefonu (bez prefiksu +48) oraz zaakceptuj regulamin i politykę prywatności.
- Po zaktualizowaniu danych kliknij „Połącz z mKraków”.
- W kolejnym kroku wpisz numer PESEL oraz ponownie ten sam numer telefonu.
- Na wskazany numer otrzymasz SMS z kodem weryfikacyjnym – wpisz go i zatwierdź.
- Po prawidłowej weryfikacji usługa zostanie połączona z aplikacją mKraków.
- Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków?
Jeśli nie posiadasz mobilnej wersji Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+, nie możesz aktywować usługi. Dowiedz się, jak ją uzyskać, odwiedzając stronę: [link]. Jeśli posiadasz mobilną wersję KKR3+, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- W katalogu usług wybierz „KKR3+” i kliknij przycisk „Aktywuj usługę”.
- Wprowadź swój numer PESEL oraz 9-cyfrowy numer telefonu (bez prefiksu +48), a następnie zaakceptuj regulamin oraz politykę prywatności.
- Po poprawnej autoryzacji kliknij „Połącz z mKraków”.
- W kolejnym kroku ponownie wpisz numer PESEL oraz ten sam 9-cyfrowy numer telefonu.
- Na wskazany numer otrzymasz SMS z kodem weryfikacyjnym – wpisz go i zatwierdź.
- Po prawidłowej weryfikacji usługa zostanie połączona z aplikacją mKraków.
- Czy mKraków zapewnia dostęp do wszystkich uprawnień i korzyści przysługujących dotychczas posiadaczom KK?
W ramach aplikacji mKraków można korzystać ze wszystkich uprawnień i korzyści przysługujących dotychczas posiadaczom KK (w tym zakup biletów okresowych ze zniżką oraz – od 4 sierpnia – zniżka na parkowanie w strefie). Wymagana jest jednokrotna aktywacja usługi Karta Krakowska poprzez zalogowanie się za pomocą adresu e-maila i hasła oraz połączenie usługi z mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie:
– Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
- Czy poprzez mKraków będzie można korzystać z Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+?
Aplikacja mKraków jest mobilnym nośnikiem Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+. W aplikacji mKraków można korzystać z systemu zniżek, ulg, preferencji i uprawnień przysługujących posiadaczom KKR3+. Przewidziano także możliwość okazania biletu wolnej jazdy. Wymagana jest jednokrotna aktywacja usługi KKR3+ poprzez podanie numeru PESEL oraz 9-cyfrowego numeru telefonu oraz połączenie usługi z mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie:
– Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków?
- Czy mKraków zastąpi mobilną wersję Karty Krakowskiej?
W okresie przejściowym aplikacje mKraków i mKK działać będą równolegle, docelowo jednak aplikacja mKraków zastąpi mobilną wersję Karty Krakowskiej. O dacie wygaszenia mKK poinformujemy Cię z wyprzedzeniem, zarówno w aplikacji mKraków, jak i w mKK.
- Czy w mKraków dostępne są wszystkie rodzaje biletów?
Aktualnie za pośrednictwem mKraków można nabyć tylko imienne bilety okresowe, w tym bilet metropolitarny i bilet okresowy mieszkańca ze zniżką przysługującą posiadaczowi Karty Krakowskiej, po aktywacji usługi KK i połączeniu jej z aplikacją mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi:
– Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
- Jakie dostępne są formy płatności za usługi mKraków?
Aktualnie istnieje możliwość płatności za bilety okresowe komunikacji miejskiej za pośrednictwem bramki udostępnionej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz za parkowanie w strefie za pośrednictwem bramki udostępnionej przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
- Na ilu urządzeniach mogę mieć zainstalowaną aplikację?
Aplikacja mKraków może być zainstalowana na wielu urządzeniach. Należy jednak pamiętać, że dostęp do niektórych usług, takich jak Karta Krakowska czy Krakowska Karta Rodzinna 3+, a także do zakupionych biletów okresowych, może być możliwy tylko na urządzeniu, na którym nastąpiła aktywacja danej usługi.
- Gdzie mogę zgłaszać problemy techniczne?
Zgłoszenia należy kierować za pomocą formularza kontaktowego w aplikacji w sekcji „Więcej opcji” wybierając pozycję „Kontakt” lub telefonicznie do Krakowskiego Centrum Kontaktu – numer 12 616 55 55 (czynne w dni robocze w godz. 7.40–15.30).