Kraków w międzynarodowym projekcie Smart EPC
czwartek, 25 maja 2023 r.
Kraków bierze udział w międzynarodowym projekcie Smart EPC. W jego ramach oprócz wymiany oświetlenia na LED, przetestuje wdrożenie elementów Smart City, które mogą posłużyć do ładowania pojazdów. Mieszkańcy w ankiecie wytypowali lokalizacje, w których takie stacje mogłyby się pojawić.
Test w terenie
W ramach projektu Smart EPC, Kraków testuje wykorzystanie latarni LED do ładowania pojazdów. Nie są to zbyt duże urządzenia, a mogą usprawnić obsługę pojazdów elektrycznych. Aby zapoznać mieszkańców z takim rozwiązaniem, 13 kwietnia (na ul. Borsuczej), w terenie, odbył się pokaz takiej e-ładowarki.
Następnie udostępniono ankietę (w okresie od 13 kwietnia do 15 maja br.), w której można było wskazywać lokalizacje dla takich urządzeń, umożliwiających ładowanie, zarówno w wymiarze krótszego, dłuższego i pełnego cyklu ładowania. Zwrócono uwagę, aby typowane miejsca znajdowały się w pobliżu drogi publicznej – dla samochodów, w rejonie chodnika lub drogi dla rowerów – dla hulajnóg – ogólnie na terenach należących do gminy.
Badanie zostało zaprojektowane w postaci anonimowej ankiety on-line, uzupełnianej samodzielnie przez respondentów.
Wyniki ankiety
Ankietę wypełniono 149 razy, opcjonalnie można było wskazać więcej niż jeden pojazd elektryczny użytkowany przez respondenta. Najliczniejszą grupę stanowiły osoby korzystające z osobowego samochodu elektrycznego (132), następnie roweru ze wspomaganiem elektrycznym (34), e-hulajnogi (23), urządzeń transportu osobistego – UTO (8), elektrycznych wózków/skuterów inwalidzkich (5) i samochodu dostawczego elektrycznego (3).
W 82 przypadkach respondenci wpisywali adres montażu e-ładowarki, w części przypadków podając więcej niż jedno miejsce, w danym rejonie lub wskazując miejsca, w których chcieliby zastosować takie rozwiązanie techniczne. W przypadku 67 odpowiedzi miejsca zostały naniesione na mapie. W części przypadków respondenci wskazali podobne rejony, ulice albo sąsiednie numery posesji.
Ze zgłoszonych propozycji lokalizacji e-ładowarek na obszarze całego miasta, wynika, że w dzielnicach Stare Miasto (I), Grzegórzki (II), Krowodrza (V), Podgórze (XIII) czy Nowa Huta (XVIII) zaznaczają się dość wyraźne skupiska. Wraz z oddalaniem się, w kierunku obrzeży – zainteresowanie maleje.
—
Projekt Smart EPC
Smart EPC, to projekt współfinansowany ze środków programu HORIZON 2020, który jest realizowany przy współpracy kilku miast europejskich. Jego koordynatorem jest Chorwacja, a partnerami: Hiszpania, Francja, Polska, Belgia.
Kraków jest partnerem w projekcie i równocześnie występuje w roli pilota, jako miasto, które zobowiązało się do wymiany oświetlenia ulicznego na energooszczędne, w oparciu o wypracowane w jego ramach standardy.
Głównym celem projektu jest możliwość wymiany oświetlenia ulicznego w standardzie EPC – będzie za nią odpowiedzialna firma ESCO, której wynagrodzeniem będzie wypracowana oszczędność energii elektrycznej.
Kraków biorąc udział w tym przedsięwzięciu, przetestuje wdrożenie elementów Smart City wykorzystując infrastrukturę oświetlenia ulicznego.
W projekcie planowane jest przetestowanie następujących działań:
– wykonanie zewnętrznych czujników światła do dynamicznego ściemniania/rozjaśniania opraw w odniesieniu do oświetlenia pochodzącego ze źródeł zewnętrznych, np. reklama świetlna, ekspozycje budynków,
– wdrożenie usług dodatkowych typu e-ładowarki,
– komunikacja z oprawami poprzez system monitoringu i sterowania,
– wdrożenie dynamicznego systemu sterowania i monitorowania pracy opraw oświetleniowych, umożliwiającego dynamiczne sterowanie oprawami, zbieranie danych o awariach,
– wdrożenie dodatkowych usług w postaci infrastruktury transmisji danych (rozważane).