Koniec przebudowy Zwierzynieckiej przed 1 września, na Kościuszki prace postępują
poniedziałek, 3 czerwca 2024 r.
Wykonawca przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej, firma ZUE, w obecności zastępców prezydenta Krakowa, Stanisława Kracika oraz Stanisława Mazura, zadeklarował, że udostępni dla pieszych i kierowców ul. Zwierzyniecką do końca wakacji. To oznacza, że 1 wrześnie możliwy będzie skręt w tę ulicę, zarówno od strony mostu Dębnickiego, jak i al. Krasińskiego.
Natomiast ul. Kościuszki będzie oddawana kierowcom i pieszym do użytku w miarę postępu prac. Całość inwestycji zakończy się najpóźniej do połowy grudnia tego roku.
Przebudowa ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej rozpoczęła się we wrześniu ubiegłego roku. Jest to właściwie budowa tych ulic od nowa, nie chodzi bowiem jedynie o wymianę asfaltu, chodników czy torowiska, ale te elementy infrastruktury, które są umieszczone głęboko pod ziemią. Przy tak ogromnym przedsięwzięciu, niejako przy okazji modernizowane są wszystkie sieci znajdujące się pod ziemią, po to, by mogły służyć mieszkańcom przez kolejne dziesięciolecia. Ich odkrycie wymagało jednak niejednokrotnie zlecenia dodatkowych robót.
Po pierwsze, okazało się, że wzdłuż mostu na Rudawie, na długości ok. 88 metrów konieczny jest demontaż odcinka wodociągu o średnicy 800 mm i jego chwilowe zastąpienie bypassem. Bez tej pracy zabrakłoby wody w kranach Zwierzyńca, Starego Miasta i części Krowodrzy, a na to nie można było pozwolić.
Po drugie, konieczne stało się zbudowanie nowego fragmentu sieci ciepłowniczej, o długości 265 metrów, w tym 122 metry w technologii kabla ciepłowniczego preizolowanego.
Ponadto, już po rozkopaniu zarówno ul. Kościuszki, jak i Zwierzynieckiej odkryto, że wiele kamienic nie jest podpiętych do kanalizacji deszczowej. Woda z rynien wpadała wprost w ziemię. Łącznie wymienionych więc zostanie 94 przykanalików rur spustowych rynien.
W trakcie prac natrafiono także na setki metrów niezinwentaryzowanych kabli i przewodów teletechnicznych – każdy z nich trzeba było zinwentaryzować i nanieść na mapy.
Podczas robót ziemnych odkryto również liczne, kolidujące z projektowanymi elementami, relikty wymagające szczegółowej inwentaryzacji oraz decyzji Miejskiego bądź Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w postaci murów betonowo-kamiennych lub ceglano-kamiennych. Są to rejony: skrzyżowania ul. Kościuszki z Kasztelańską i Senatorską, skrzyżowania Alej Trzech Wieszczów ze Zwierzyniecką, skrzyżowania Zwierzynieckiej i Retoryka, skweru Jerzego Turaszwiliego (przedłużenie ul. Tarłowskiej), ul. Kościuszki 71 i 73 oraz skrzyżowania ul. św. Bronisławy, Królowej Jadwigi, Kościuszki i Księcia Józefa. Z kolei na samej pętli na Salwatorze była stara nawierzchnia drogowa i torowa.
Przebudowa wschodniej części skrzyżowania Krasińskiego, Kościuszki i Zwierzynieckiej ruszy 22 czerwca
Wykorzystując mniejsze natężenie ruchu w okresie wakacyjnym, 22 czerwca br. wykonawca inwestycji rozpocznie prace na drugiej części skrzyżowania Alej Trzech Wieszczów z ul. Kościuszki (w ubiegłym roku przebudowana została część od strony ul. Zwierzynieckiej). Dla kierowców oznacza to zwężenie na al. Krasińskiego i fragmencie mostu Dębnickiego do jednego pasa ruchu w każdą stronę. Jadąc w kierunku Muzeum Narodowego kierowcy będą mieli do dyspozycji skrajny, zewnętrzny pas od strony Jubilatu. Z kolei poruszając się w stronę ronda Grunwaldzkiego, będzie można korzystać ze skrajnego, wewnętrznego pasa ruchu, który na co dzień służy do skrętu w ul. Zwierzyniecką. Po dwóch pasach w jedną i w drugą stronę Alej Trzech Wieszczów będzie można pojechać pod koniec sierpnia. Wtedy też będzie możliwy skręt w ul. Zwierzyniecką, zarówno z mostu Dębnickiego, jak i jadąc od strony kina Kijów.
Po zakończeniu wszystkich prac na ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej tramwaje będą jeździły ciszej, nie powodując silnych drgań. Dodatkowo modernizacja zwiększy dostępność tego obszaru, ponieważ zostanie on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Mieszkańcy będą cieszyć się nową estetyczną i funkcjonalną przestrzenią, a wybrzuszające się szyny przejdą do historii.
Projekt pn. „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą” otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Działania 6.1 – Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.