Igrzyska przede wszystkim dla mieszkańców – podsumowanie

350 milionów złotych – taką dotację na inwestycje infrastrukturalne otrzymał Kraków w ramach Igrzysk Europejskich. Pieniądze te zostały przeznaczone na konkretne inwestycje drogowe, które teraz, już po zakończeniu sportowych zmagań będą służyć mieszkańcom

Igrzyska Europejskie Kraków-Małopolska 2023 odbyły się na przełomie sierpnia i lipca br. Impreza przyciągnęła nie tylko setki najlepszych sportowców Starego Kontynentu, ale i prawdziwe tłumy kibiców. Nic więc dziwnego, że Kraków, główny ośrodek sportowych zmagań, musiał się do tego wielkiego wydarzenia odpowiednio przygotować.

Pomogła w tym, między innymi specjalna rządowa dotacja, która przeznaczona została na przygotowanie obsługi igrzysk oraz poprawę infrastruktury drogowej. Dodatkowa pula środków została wykorzystana, z jednej strony na dostosowanie miejsc rywalizacji sportowej, z drugiej zaś na inwestycje infrastrukturalne, a więc poprawę dróg i torowisk w mieście. Łącznie, na wszystkie inwestycje infrastrukturalne, Kraków otrzymał z budżetu państwa 244,6 mln zł na rok 2022 oraz 105,4 mln zł na rok 2023.

Efekty pozostały

Cała kwota, a więc 350 milionów złotych, przeznaczona została na 15 zadań inwestycyjnych, z których dwa (modernizacja dróg i chodników oraz program budowy ścieżek rowerowych) objęły od kilku do nawet kilkudziesięciu pojedynczych tematów inwestycyjnych.

Realizacja tzw. inwestycji igrzyskowych, przypadła dwóm jednostkom miejskim, Zarządowi Dróg Miasta Krakowa, który otrzymał 259,7 mln zł oraz Zarządowi Inwestycji Miejskich, który dysponował 90,3 mln zł z rządowej dotacji.

– Środki, które miasto otrzymało zostały dobrze rozdysponowane. Ze zrealizowanych inwestycji korzystają mieszkańcy, a zmodernizowana nawierzchnia poprawiła komfort jazdy w wielu punktach miasta – podkreśla prezydent miasta Krakowa Jacek Majchrowski.

Dla pieszych i rowerzystów

Wybrane inwestycje z dotacją dotyczyły chodników i dróg dla rowerów. Jednym z najokazalszych efektów jest nowa kładka pieszo-rowerowa pomiędzy Grzegórzkami a Zabłociem. Obiekt jest alternatywą dla mostu Powstańców Śląskich.

Rowerzyści korzystają z nowego przejazdu pomiędzy Krupniczą a Ingardena, jest też fragment drogi dla rowerów wzdłuż ul. Bunscha (od ul. Czerwone Maki do ul. Babińskiego) i Stojałowskiego (od ul. Halszki do ul. Bojki). Piesi korzystać mogą z chodników na ul. Lubockiej, Księcia Józefa, w rejonie skrzyżowania ul. Fortecznej i Narvik, a także przy ul. Tynieckiej i Golikówka.

Dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej

Środki z igrzyskowej dotacji wsparły trwające w mieście wielkie infrastrukturalne inwestycje, m.in.: budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej (Krakowski Szybki Tramwaj etap III), czy rozbudowę alei 29 Listopada, czyli głównej arterii wjazdowej i wyjazdowej do miasta.

Były niezbędne przy zakończeniu innych kluczowych dla miasta inwestycji, m.in.: rozbudowy ul. Igołomskiej, rozbudowy ul. Łokietka, przebudowy ul. Królowej Jadwigi, nowego układu komunikacyjnego dla obsługi szpitala w Prokocimiu czy modernizacji torowiska ciągu al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego.

Zakończenie, wszystkich 15 zadań inwestycyjnych na Igrzyska znacząco wpłynęło na komfort poruszania się po mieście. Najpierw tym, którzy odwiedzili Kraków  z uwagi na sportowe święto. Teraz, nowa infrastruktura będzie służyła jednak przede wszystkim mieszkańcom.

DRUKUJ
POBIERZ