Informacja archiwalna
Stan zaawansowania prac najważniejszych inwestycji drogowych
czwartek, 31 grudnia 2020 r.
Poniżej prezentujemy aktualne informacje dotyczące najważniejszych i największych inwestycji prowadzonych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa w 2020 r.
Zadania realizowane w 2021 r. (przygotowywane oraz wykonywane w terenie) zamieszczane są w miejskim serwisie inwestycyjnym: www.inwestycje.krakow.pl
- Rozbudowa ulicy Myślenickiej:
W sobotę, 16 stycznia br. ul. Myślenicka (etap IV – od ul. Sawiczewskich do ul. Niewodniczańskiego) zostanie otwarta dla ruchu ogólnego. Przywrócone zostanie kursowanie autobusów KMK. Szczegóły: http://mobilnykrakow.pl/komunikat/przywrocenie-ruchu-na-ul-myslenickiej/
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 7.1.2 Drogi subregionalne – zit.
- Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Krakowskiej:
W nocy z 9 na 10 października br. (piątek/sobota) zmieniona została organizacja ruchu na ul. Dietla. Ruch pojazdów będzie odbywa się zarówno jezdnią północną, jak i południową.
Zgodnie z deklaracjami wykonawcy – ruch tramwajowy w ciągu ul. Krakowskiej został przywrócony w drugiej połowie sierpnia br. Jednocześnie dopuszczony został ruch pieszych na moście Piłsudskiego.
Podczas prac na południowej jezdni ulicy Dietla wykonawca odkrył konstrukcję kamienną – prawdopodobnie drugi przyczółek mostu. Teraz czeka na decyzje konserwatora dotyczące dalszego postępowania. Szczegóły w artykule.
W niedzielę, 31 maja br. – uruchomiona została relacja tramwajowa: Dietla-Stradomska. Szczegóły dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej od tego dnia – na stronie Zarządu Transportu Publicznego. Z kolei, na początku lipca – planowane jest przywrócenie ruchu tramwajowego w ul. Krakowskiej.
Przebudowa skrzyżowania ulic Dietla i Krakowskiej od strony Stradomskiej w ramach przebudowy Krakowskiej została zakończona. W związku z tym – 25 maja br. (poniedziałek) – ruch kołowy został przełożony na jezdnię północną ul. Dietla.
W środę, 11 marca br., zostało zamknięte skrzyżowanie ulic: Krakowskiej, Podgórskiej i Rybaki. W związku z postępem prac, wykonawca przebudowy ul. Krakowskiej przystąpił w tym miejscu do prac związanych z kompleksową przebudową torowiska, jezdni, chodników oraz uzbrojeń podziemnych. Tymczasowy objazd prowadzi ulicami: Trynitarską, Krakowską (fragmentem placu budowy) i Skawińską.
Zadanie realizowane w ramach projektu pn. „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
- Rozbudowa ulicy Igołomskiej:
[Grudzień 2020 r.] Trwają prace w zakresie budowy tunelu T-09 w okolicach skrzyżowania z ul. Brzeską. Ruch odbywa się po drodze serwisowej. Na drodze serwisowej obowiązują ograniczenia tonażowe, zastępczą drogą mogą poruszać się pojazdy do 7 ton – to ograniczenie będzie obowiązywało do kwietnia 2021 r. Ograniczenie nie obejmuje pojazdów komunikacji miejskiej, budowy oraz firm prowadzących działalność gospodarczą na tym odcinku ulicy Igołomskiej.
[Listopad 2020 r.] Stan zaawansowania prac na ulicy Igołomskiej osiągnął 83% (etap II – od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską). Intensywne prace drogowe toczą się na odcinku od ul. Szymańskiego do skrzyżowania z ul. Brzeską. Część obiektów inżynierskich jest w fazie ukończenia. Na części trwają intensywne prace budowlane.
W pobliżu pętli autobusowej Pleszów wybudowany został most oraz przebudowany wiadukt kolejowy ArcellorMittal – prace na tych obiektach dobiegły końca. Na ukończeniu są prace przy przepuście w rejonie ul. Sitowiny, Narcyza Wiatra, a także na węźle zlokalizowanym przy ul. Szymańskiego, Rusieckiej, którego zadaniem jest przeprowadzenie bezkolizyjnego ruchu ul. Igołomską nad łącznicą dróg lokalnych.
Przebudowa wiaduktu kolejowego PKP w pobliżu skrzyżowania z ul. Czeczeńską ciągle napotyka trudności. Z uwagi na intensyfikację robót na sieci linii kolejowych, obiekt realizowany jest etapami, konieczne jest zapewnienia ciągłości ruchu kolejowego. Zakończył się pierwszy etap przebudowy i po jednym torze został dopuszczony ruch pociągów. Rozpoczął się drugi etap przebudowy (wschodnia część nowego wiaduktu), który potrwa do sierpnia przyszłego roku.
Na odcinku pomiędzy ul. Czeczeńską, a ul. Waligórskiego budowany jest tunel o długości 318 m (w tym sam tunel o długości 47 m). Ukończone zostały prace przy budowie górnej płyty obiektu, na którym docelowo powstanie skrzyżowanie w formie ronda. Trwają prace przy wykonywaniu konstrukcji nawierzchni na płycie dennej. Zadaniem tunelu będzie prowadzenie wyłącznie ruchu pojazdów poruszających się ul. Igołomską (dwie oddzielne jezdnie). Nad nim samym – na rondzie – będzie odbywał się głównie ruch lokalny. Pojawią się tu chodniki oraz drogi dla rowerów – ruch rowerowy w tym miejscu będzie się odbywał po stronie północnej obiektu, poprzez wydzielony na drogach serwisowanych pas dla rowerów (w kierunku od centrum Krakowa do Igołomi), a w przeciwnym kierunku rowerzyści będą włączać się do ruchu ogólnego. Zintensyfikowane zostały pracy przy budowanym wiadukcie w rejonie ul. Rzepakowej.
Na całym rozbudowywanym odcinku Igołomskiej trwa montaż ekranów akustycznych, których zadaniem jest zabezpieczenie okolicznych posesji przed nadmiernym hałasem oraz niezbędne oświetlenia drogowe i sygnalizacji świetlnej.
Koszt robót budowlanych to ok. 250 mln zł, a ich zakończenie planowane jest w marcu 2022 r.
Od piątku, 23 października br. na fragmencie ulicy Igołomskiej obowiązuje nowa organizacji ruchu. Na wysokości ul. Wyciąskiej zostało wybudowane nowe skrzyżowanie. Ulice Jeziorko i Narcyza Wiatra będą tym nowym skrzyżowaniem prowadzić w kierunku ulicy Igołomskiej. Dotychczasowe bezpośrednie włączenia z tych ulic zostały zaślepione (zachowany dojazd do posesji).
W poniedziałek (6 lipca br.) na ulicy Igołomskiej ruch został przełożony na nowo wybudowany odcinek jezdni, tym samym wyeliminowany zastał objazd prowadzony po betonowych płytach pomiędzy Rzepakową a Narcyza Wiatra (okolice Wyciąskiej). Oddany został nowy odcinek o długości ok. 1 400 m pomiędzy bajpasem ulicy Rzepakowej, a wiaduktem kolejowym PKP (przy skrzyżowaniu Igołomskiej z Czeczeńską).
W poniedziałek (13 lipca br.) na ulicy Igołomskiej został wyeliminowany drugi, ostatni już odcinek z płyt – pomiędzy objazdem tunelu drogowego T-09 (okolice Wiewiórczej), a połączeniem z jezdnią wykonaną w ramach etapu pierwszego rozbudowy tej ulicy (rejon Brzeskiej). Po przełożeniu ruchu prace rozpoczęły się na jezdni południowej. Szczegóły: https://zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/przelozenie-ruchu-na-nowo-wybudowane-odcinki-jezdni/
W poniedziałek, 8 czerwca br. – wprowadzone zostały zmiany na ul. Wyciąskiej. Ruch został przełożony na nowo wybudowany odcinek.
2 marca br. (poniedziałek) zamknięty został fragment ul. Rzepakowej w rejonie połączenia z ul. Igołomską, a ruch przeniesiony na wykonaną w sąsiedztwie drogę. Zmiana będzie obowiązywać ok. sześć miesięcy.
W poniedziałek, 20 stycznia br. wprowadzone zostały zmiany w organizacji ruchu na ul. Igołomskiej. Przejazd pod istniejącym wiaduktem kolejowym W-08 został zawężony z dwóch – do jednego pasa ruchu. Na miejscu ustawione zostały tymczasowe sygnalizatory sterujące ruchem.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Informacje o pozostałych inwestycjach realizowanych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa w 2020 r. znajdują się na Mapie Inwestycji.