Budowa zintegrowanego węzła w Bronowicach z unijnym wsparciem

7 sierpnia 2025 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym. Zadanie realizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) uzyskało wsparcie z Funduszy Europejskich w wysokości 52 621 811,63 zł. Całkowita, szacowana wartość projektu to ponad 79 mln zł.

Projekt polega na budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem typu P+R, terminalem autobusowym oraz infrastrukturą towarzyszącą.

W ramach projektu w latach 2026-2028 planowana jest realizacja robót budowlanych:
– budowa dworca autobusowego (poziom 0) dla komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej (plac manewrowy z 6 peronami na 12 stanowisk autobusowych),
– budowa terminala dworca autobusowego,
– budowa parkingu w systemie P+R (poziom +1) dla sam. os. nad dworcem autobusowym – 1-kondygnacyjny, na ok. 200 miejsc postojowych przykrytego, płytą parkingową „zielony dach”,
– przebudowa układu drogowego,
– przebudowa odcinka ściany oporowej przystanku kolejowego „Kraków Bronowice”,
– budowa peronu przystanku tramwajowego w nowej lokalizacji (likwidacja istniejącego) wraz z przebudową odcinka trakcji tramwajowej,
– przebudowa trzech zewnętrznych przystanków autobusowych na ul. Armii Krajowej oraz ul. Balickiej,
– budowa ciągów pieszych i rowerowych (parking dla rowerów „Bike+Ride” na 20 miejsc),
– wyposażenie stanowisk ładowania autobusów (2 ładowarki) i samochodów (4 ładowarki) budowa wind w budynku parkingu i budowa windy zewnętrznej i infrastruktury towarzyszącej,
– węzeł będzie wyposażony w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej, system parkingowy i monitoringu.

Celem projektu jest zmniejszenie nadmiernego zatłoczenia szlaków komunikacyjnych wewnątrz miasta, oraz bezpośrednio do niego prowadzących poprzez zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dzięki budowie infrastruktury do obsługi podróżnych korzystających z publicznego transportu miejskiego.

Z punktu widzenia celu lub/i charakteru podróży docelowymi użytkownikami parkingów będą zarówno mieszkańcy Krakowa, jak też osoby przyjeżdżające do Krakowa.

Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wpłynie na zwiększenie udziału osób korzystających ze środków transportu publicznego w Krakowie oraz dostępności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

 

Projekt pn. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Priorytetu 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM 2021-2027). Działanie 3.1 Transport miejski – ZIT, Typ projektu A.

DRUKUJ
POBIERZ