Budowa przystanku “Rondo Polsad” – roboty ziemno-konstrukcyjne ukończone w ok. 80%
czwartek, 27 marca 2025 r.
Jednym z kluczowych elementów infrastruktury podziemnej przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic jest dwukondygnacyjny przystanek Rondo Polsad. Przystanki tramwajowe zlokalizowane będą tu w tunelu, na poziomie -2, z kolei na poziomie -1 odbywał będzie ruch pieszych we wszystkich relacjach.
Konstrukcja obiektu w dużej mierze została już zrealizowana, obecnie prace skupiają się na wykonaniu słupów żelbetowych (które będą podtrzymywać wykonane już płyty stropowe), uzupełnieniu brakujących fragmentów płyt stropowych (pozostawionych do prowadzenia prac ziemnych) oraz wykonaniu północnej komory rozjazdowej, umożliwiającej realizacje w przyszłości tunelu tramwajowego w kierunku ul. Strzelców. W dalszym ciągu prowadzone są również wykopy pod pełne udrożnienie tunelu na poziomie -2, co pozwoli na dokończenie budowy płyty dennej.
W najniższych punktach obiektu tunelowego, pod poziomem płyty dennej, przygotowane zostały dwie komory które pełnić będą funkcję zbiorników retencyjnych zabezpieczających obiekt przed zalaniem wodami opadowymi – jeden taki zbiornik zlokalizowany będzie bezpośrednio pod przystankiem, drugi w rejonie wylotu tunelu w stronę ul. Lublańskiej. Na wykonanych już odcinkach płyty dennej realizowane są prace przygotowawcze pod wykonanie zasadniczych robót torowych.
Z kolei w tunelu otwartym wzdłuż ul. Lublańskiej pojawiły się żelbetowe konstrukcje rozporowe, które zapewnią stateczność całej konstrukcji ścian tunelu. Uzyskana dzięki tym rozporom stateczność ścian tunelu pozwala na rozpoczęcie robót ziemnych (wykopów) do rzędnej spodu konstrukcji płyty dennej i kolejno do wykonania jej zbrojenia i betonowania.