Informacja archiwalna

Zimowe obowiązki zarządców nieruchomości

Zalegający śnieg na dachach oraz powstające sople zagrażają życiu i zdrowiu przechodniów. Grube warstwy śniegu na dachach mogą także doprowadzić do katastrof budowlanych. W związku z tym przypominamy właścicielom, zarządcom i użytkownikom nieruchomości o obowiązku usuwania śniegu z dachów, powstających sopli oraz odśnieżania chodników.

Właścicielom, zarządcom i użytkownikom nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów tymczasowych oraz budynków wielkopowierzchniowych, m.in.: hipermarkety, hale targowe, sportowe czy magazyny, przypominamy, że zgodnie z art. 5, ust.1, pkt. 4 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają oni obowiązek: odśnieżania chodników, usuwania śniegu i sopli z dachów oraz urządzeń infrastruktury technicznej, a także oznakowania miejsca ewentualnego zagrożenia w sposób widoczny.

Nadmiar ilości śniegu należy systematycznie usuwać zgodnie z wymogami bezpieczeństwami. Zalegający śnieg może negatywnie wpłynąć na konstrukcję dachu, zwłaszcza w czasie roztopów i wahań temperatury.

Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy:

  • niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z wydzielonej części drogi publicznej przeznaczonej dla ruchu pieszego – chodnika – położonej bezpośrednio przy granicy nieruchomości z wyjątkiem chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych
  • niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego
  • niezwłoczne usuwanie sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów, z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej
  • pryzmowanie błota, śniegu, lodu na chodniku przy krawędzi jezdni z zachowaniem minimum 1 metra od pnia drzewa, w sposób nieutrudniający ruchu pieszych i pojazdów.

Wyjazd z bramy przechodzący przez chodnik, czyli tzw. zjazd indywidualny (w rozumieniu ustawy o drogach publicznych) nie jest chodnikiem, ponieważ nie stanowi części drogi przeznaczonej do ruchu pieszych i obowiązek jego utrzymania ciąży na właścicielu/zarządcy posesji, do której dany zjazd prowadzi.

Zgłoś interwencję

Przypominamy, że informacje o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników można zgłaszać bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima” mailowo (interwencje24h@mpo.krakow.pl) i telefonicznie (12 646 23 61). Numer interwencyjny do straży miejskiej: 986.

Pismo Andrzeja Kuliga, zastępcy prezydenta Krakowa, do właścicieli i zarządców nieruchomości w sprawie zimowego utrzymania.

DRUKUJ
POBIERZ