Trwa weryfikacja ofert

W połowie sierpnia br. poznaliśmy propozycje cenowe trzech firm ubiegających się o kontrakt na budowę tramwaju do Mistrzejowic (KST etap IV). Z uwagi na złożone odwołanie przez jedną z firm w trakcie procedury weryfikacyjnej, postępowanie uległo automatycznemu wydłużeniu, o okres toczącego się procesu w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO) – do 10 grudnia br.

Oferty, które są sprawdzane pod kątem merytoryczny i formalnym: od firmy Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o. – na kwotę 1 866 913 569,20 zł brutto, od firmy VARDUN Sp. z o.o. – na kwotę 2 877 211 847,15 zł brutto oraz z konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner) – na kwotę 1 125 398 096,71 zł brutto.

Termin związania umową, będzie zależał od ewentualnych odwołań w momencie ogłoszenia wyboru najkorzystniejszej oferty. Firmy na składanie odwołań mają 10 dni. Wybrane przedsiębiorstwo w pierwszej kolejności odpowiedzialne będzie za opracowanie projektu oraz pozyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizację prac budowlanych (II kwartał 2022 r.), zabezpieczenie finansowania, następnie rozpocznie budowę nowego odcinka linii tramwajowej, która zgodnie z założeniami będzie trwała do 2024 r. (I kwartał). Po zakończeniu prac rozpocznie się okres eksploatacji (utrzymanie przez okres 20 lat – do 2044 r.).

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków, zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3 tys. osób. A tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Projekt został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych przez rząd. W oparciu o doświadczenia naszego projektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w następnej perspektywie finansowane przez UE będą wyłącznie projekty transportowe zero i niskoemisyjne.

Inwestycja prowadzona w wariancie PPP wykazuje szereg korzyści w stosunku do tradycyjnego modelu. Korzyści te mają zarówno charakter dający się wyrazić w wartościach pieniężnych (rozłożenie spłaty przez GMK na 20 lat powoli na realizację większej liczby zadań), ale również charakter jakościowy.Wśród wartości tych należy wymienić: zwiększenie jakości usług publicznych i korzystanie z know-how partnera prywatnego; możliwość sfinansowania szerszego zakresu inwestycji publicznych; ograniczenie kosztów realizacji przedsięwzięcia w związku z działalnością partnera prywatnego, który będzie dążył do optymalizacji kosztów i efektywniejszego nimi zarządzania; motywację do oddania inwestycji w terminie; promocję wizerunku podmiotu publicznego wynikającą z zaangażowania partnera prywatnego w realizację przedsięwzięcia. W tym modelu ryzyko związane z budową i eksploatacją przeniesione jest na partnera prywatnego. Realizacja inwestycji jest szczegółowo kontrolowana przez powołane do tego instytucje na każdym poziomie, szczególnie finansowym.

DRUKUJ
POBIERZ