Tramwaj do Mistrzejowic – trwa dialog konkurencyjny

Kraków realizuje projekt Budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap IV w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Jednostką koordynującą go z ramienia miasta jest Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Celem inwestycji jest połączenie istniejącej sieci tramwajowej poprzez poprowadzenie nowej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z ul. Lema, Meissnera poprzez ul. Meissnera, ul. Młyńską, ul. Lublańską, ul. Dobrego Pasterza, ul. Krzesławicką, ul. Bohomolca, ul. ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli tramwajowej „Mistrzejowice”.

Parametry techniczne projektu:

  • Budowa nowej linii tramwajowej na długości ok. 4,5 km.
  • Budowa nowych przystanków tramwajowych – 9 par przystanków oraz 6 przystanków o zmniejszonej długości.
  • Rozbudowa istniejącej pętli tramwajowej Mistrzejowice.
  • Przebudowa istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,4 km.
  • Budowa obiektu inżynierskiego – tunelu – o łącznej długości całkowitej ok. 950 m (wraz z dojazdami), pod rondem Polsadu wraz z przystankiem podziemnym oraz ciągami pieszymi z infrastrukturą.

Celami projektu są m.in.: zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców poprzez zwiększenie skomunikowanego za pomocą tramwajów obszaru Gminy Miejskiej Kraków oraz udziału pojazdów tramwajowych w transporcie publicznym; poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz skrócenie czasu dojazdu poprzez upłynnienie ruchu; usprawnienie i podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej poprzez skrócenia czasu podróży.

Zakres przedsięwzięcia składa się z kilku etapów: zaprojektowania infrastruktury tramwajowej; sfinansowania przedsięwzięcia; budowy linii tramwajowej wraz z tunelem (odcinek KST, IV etap); utrzymania wybudowanej infrastruktury tramwajowej.

Struktura finansowania nakładów ponoszonych przez Partnera Prywatnego obejmuje niezbędne zapotrzebowanie na wydatki kapitałowe w okresie budowy, w którym to okresie nie przewiduje się jakiejkolwiek wypłaty wynagrodzenia Partnerowi Prywatnemu.

W trakcie przygotowywania projektu miasto przewiduje podjęcie starań o wpisanie go na listę zadań zidentyfikowanych w ramach POIiŚ oraz uzyskanie dofinansowania ze środków UE. W takim przypadku refundacji będą podlegały wydatki kwalifikowane poniesione przez miasto oraz Partnera Prywatnego.

Realizacja przedsięwzięcia w wariancie PPP wykazuje szereg korzyści w stosunku do tradycyjnego modelu. Korzyści te mają zarówno charakter dający się wyrazić w wartościach pieniężnych (ryzyko związane z budową i eksploatacją przeniesione na partnera prywatnego), ale również charakter jakościowy. Wśród wartości tych należy wymienić: zwiększenie jakości usług publicznych i korzystanie z know-how partnera prywatnego; możliwość sfinansowania szerszego zakresu inwestycji publicznych; ograniczenie kosztów realizacji przedsięwzięcia w związku z działalnością partnera prywatnego, który będzie dążył do optymalizacji kosztów i efektywniejszego nimi zarządzania; motywację do oddania inwestycji w terminie; promocję wizerunku Podmiotu Publicznego wynikającą z zaangażowania Partnera Prywatnego w realizację przedsięwzięcia.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa w lipcu br. rozpoczął negocjacje z trzema wybranymi w rankingu firmami. To jednej z nich zostanie powierzona realizacja inwestycji.

Do dialogu konkurencyjnego zostały wybrane trzy firmy spośród siedmiu: konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner); Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o.; VARDUN Sp. z o.o. To z nimi prowadzone są rozmowy, które będą podstawą do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Podstawą ustalenia rankingu firm było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji. Maksymalnie można było uzyskać 25 punktów, pierwsza z firm uzyskała 25/25 możliwych, druga 24/25, trzecia 22/25.

Zawarcie umowy z wybraną firmą na projekt, budowę i eksploatację planowane jest w III kwartale 2020 r. Uzyskanie ZRID w II kwartale 2022 r., zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji w I kwartale 2024 r. Zakończenie okresu eksploatacji w I kwartale 2044 r.

Projekt został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych przez rząd. W oparciu o doświadczenia naszego projektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne. Jest to szczególnie ważne w perspektywie zakończenia finansowania takich projektów przez UE.

MAPA orientacyjnego przebiegu IV etapu KST

DRUKUJ
POBIERZ