Podsumowanie 2021 roku

Asfalt, stal czy beton. Nieważne, z czego wykonana i dla kogo? Ważne, że droga. W 2021 roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa miał przy nich całkiem sporo pracy – od drobnych remontów po kompleksowe przebudowy.

W wypadku dróg dla tramwajów remont oznacza kompleksową wymianę torowiska na danym odcinku albo zwrotnic czy rozjazdów na skrzyżowaniach. W roku 2021 było kilka takich znaczących operacji. W Nowej Hucie, nowego torowiska doczekała się ulica Ujastek Mogilski. Sąsiadka, ulica Ujastek nie chciała być gorsza i stare torowisko ustąpiło miejsca nowemu. Zostajemy W Nowej Hucie, ale przenosimy się na ciąg Jana Pawła II i Ptaszyckiego. Tu trwa wymiana tego, co jest pod torami do głębokości półtora metra oraz oczywiście podkładów i szyn. Dzięki temu, tramwaje pomkną po nowym torowisku między placem Centralnym a Bardosa. Z Huty przenosimy się na południe, a dokładnie na ulicę Zakopiańską. Tam po gładkich jak stół, nowiutkich szynach, posadowionych na nowych podkładach i poprawionej podbudowie, tramwaje pomkną od Łagiewnik aż do pętli w Borku Fałęckim – ale to dopiero za kilka miesięcy. Z nieco mniejszych, ale istotnych udogodnień dla tramwajów należy jeszcze wymienić wymianę rozjazdów i zwrotnic na skrzyżowaniu Lubicz z Rakowicką. Po kilku odcinkach torów w całym mieście, nocą, przejechała się specjalna maszyna do szlifowania szyn. Dzięki temu tramwaje jadą ciszej i bardziej komfortowo. W sumie remonty dedykowane polepszeniu dróg tramwajowych pochłonęły około 40 mln zł.

Chyba nie ma już w Krakowie mieszkańca, który nie wie co to remont nakładkowy. Tam, gdzie nie ma potrzeby przebudowy całej ulicy, wymienia się tylko krawężnik i oczywiście asfalt. Lista takich remontów, przeprowadzonych w cały mieście w ciągu 2021 roku jest bardzo długa. Nie było tygodnia, żeby gdzieś na jakiejś ulicy nie frezowano i lano nowego asfaltu. Z najważniejszych ulic, nakładkę otrzymały Stella-Sawickiego, Balicka, fragment Turowicza i Powstańców Śląskich, Łokietka czy Księcia Józefa. Miasto, na wymianę tą metodą sfatygowanych asfaltów wydało około 30 mln zł.

Niestety nie wszędzie można zastosować remont nakładkowy. Gdzieniegdzie trzeba kompleksowo przebudować całą ulicę. W roku 2021 nie mogło zabraknąć i takich realizacji. Na południowych krańcach miasta przebudowano ulicę Wrony. Podobnie było z ulicą Czajna na Piaskach. Przy okazji przebudowy, ulica Mochnaniec na Czerwonych Makach stała się bardziej bezpieczna, we współpracy z Miejskim Inżynierem Ruchu UMK. Sprawiły to wyniesione skrzyżowania z lokalnymi uliczkami. W drugiej połowie roku ruszył drugi etap przebudowy ulicy Łokietka. Przy współpracy z deweloperami przebudowano też skrzyżowanie Walerego Sławka z Puszkarską. Podobny proces trwa na styku Centralnej z Sołtysowską. Tu powstaje rondo, które w znaczący sposób usprawni ruch. Kontynuowana jest niezwykle skomplikowana przebudowa Igołomskiej z licznymi obiektami inżynierskimi.

Część krakowskich dróg nie byłaby kompletna bez mostów i wiaduktów. Kolejne z nich, nie uszły uwadze ZDMK. Wyremontowano i wzmocniono most na Rudawie w ciągu ulicy Piastowskiej. Kompleksowy remont przeszedł też wiadukt nad ulicą gen. Leopolda Okulickiego, w ciągu Stanisława Mikołajczyka.

W warunkach miejskich, drogi dopełniają latarnie. ZDMK sukcesywnie stawia je tam, gdzie ich jeszcze nie ma. W 2021 roku szczególny nacisk położono na latarnie doświetlające przejścia dla pieszych. Lista jest długa i obejmuje kilkadziesiąt pozycji, choćby al. Andersa. W 2022 roku proces doświetlania przejść dla pieszych nie zostanie zahamowany.

Równie ważną częścią każdej ulicy są znaki. Te poziome namalowane na asfalcie, jak i te pionowe. Informują kierowców pieszych i rowerzystów o organizacji ruchu. W 2021 roku ZDMK we współpracy z Miejskim Inżynierem Ruchu UMK oznakował ponad 450 miejsc. Z ciekawostek, postawiono ponad 3,5 tysiąca znaków, zużyto farby na prawie 110 tysięcy metrów kwadratowych

Elementem drogowego krajobrazu Krakowa są też place. Po zastoju spowodowanym przez starego wykonawcę, z kopyta ruszyły prace na placu Biskupim. W sporym tempie odzyskuje on dawny blask, stając się reprezentacyjnym punktem tej części miasta. Rok 2021 przyniósł też koncepcje nowego placu Nowego.

W 2021 roku ZDMK nie zapomniał także o rowerzystach. Po ubiegłorocznej, spektakularnej kładce nad Powstańców Śląskich, budują się drogi dla rowerów wzdłuż m.in. al. 29 Listopada, Strzelców oraz przy okazji Trasy Łagiewnickiej. Trwa też projektowanie kolejnych kładek pieszo-rowerowych, m.in. na Olszy i przez Wisłę na Salwatorze.

Na koniec, nie można zapomnieć o skróceniu drogi ZDMK do mieszkańców miasta. Sprawiają to w dużej mierze konsultacje społeczne. Głos mieszkańców i lokalnych radnych, coraz częściej słuchany online, jest już normą przy planowanych i realizowanych inwestycjach. Na przykład, ostatnio przy projektowaniu przebudowy Zawiłej.

DRUKUJ
POBIERZ