Otwieramy całą ulicę dla ruchu pojazdów

Rozbudowa ulicy Igołomskiej na odcinku od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską (etap drugi) dobiegła końca. W piątek, 16 grudnia zostanie otwarta w całości – to nowy, prawie 8-kilometrowy fragment, który wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.

Inwestycja ruszyła w zasadniczym zakresie, w maju 2017 r. Jej celem była rozbudowa ulicy Igołomskiej do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, w każdym kierunku, na odcinku od skrzyżowania ul. Giedroycia (rejon spalarni odpadów) do ul. Brzeskiej (drugi etap) oraz modernizacja torowiska tramwajowego wraz z pętlą w Pleszowie.

Nowe torowisko z trakcją, przystankami oraz oświetleniem zostało oddane do dyspozycji pasażerów w październiku 2018 r.

Obecnie Igołomska to zupełnie nowa arteria – od ul. Giedroycia do skrzyżowania z ul. Brzeską mamy dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (każdy po 3,5 m) wraz z obiektami mostowymi i wiaduktami, zostały wybudowane chodniki, ścieżki rowerowe. To także oświetlenie, sygnalizacja świetlna oraz drogi serwisowe i ekrany akustyczne, których zadaniem jest zabezpieczenie okolicznych posesji przed nadmiernym hałasem. Koszt całej inwestycji to ponad 280 mln zł.

Głównym założeniem i celem tej inwestycji była poprawa funkcjonalności i bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich jego użytkowników. W pobliżu pętli autobusowej Pleszów wybudowany został most i przebudowany wiadukt kolejowy ArcellorMittal, a w rejonie ulicy Deszczowej wybudowany kolejny wiadukt. Na wysokości ul. Rzepakowej celem zapewnienia bezkolizyjnej możliwości włączania się pojazdów, powstał całkowicie nowy układ drogowy z wiaduktem przeprowadzającym ruch nad obiema jezdniami. Na odcinku pomiędzy ul. Czeczeńską, a ul. Waligórskiego mamy teraz tunel o długości wraz z murami 318 m (w tym sam tunel to długość 47 m). Górna płyta obiektu to skrzyżowanie w formie ronda. Zadaniem tunelu jest prowadzenie wyłącznie ruchu pojazdów poruszających się ul. Igołomską (dwie oddzielne jezdnie). Rondo przejmuje natomiast ruch lokalny.

Budowa drogi czy obiektu inżynieryjnego to skomplikowany proces, na który ma wpływ wiele czynników, od ekonomicznych, przez atmosferyczne, prawne, po techniczne. Na Igołomskiej największe utrudnienia związane były przede wszystkim: z koniecznością zmian projektowo-wykonawczych dotyczących konieczności wzmocnienia na długich odcinkach osuwiskowego gruntu, z kwestią pozyskania zgód i decyzji innych podmiotów posiadających swoje obiekty w jej ciągu, z brakiem dokładnej inwentaryzacji na podkładach mapowych infrastruktury podziemnej, z powstałych na skutek działania zewnętrznego podmiotu uszkodzeń w zrealizowanych już pracach. – Minęło pięć lat od rozpoczęcia inwestycji, cieszymy się, że wszystkie problemy już za nami, w piątek oddajemy cały rozbudowany fragment dla ruchu. Mamy nadzieję, że wylot z miasta w kierunku Sandomierza będzie teraz komfortowy i bezpieczny – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor naczelny Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zmiany w organizacji przystanków w rejonie ul. Igołomskiej – komunikat Zarządu Transportu Publicznego.

 

Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Dofinansowanie uzyskano również ze środków rządowego Programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. w zakresie inwestycji infrastrukturalnych.

 

Ulica Igołomska w ramach pierwszego etapu została rozbudowana na drogę dwujezdniową z trzema pasami ruchu na jezdni południowej i dwoma na jezdni północnej wraz z przebudową ul. Brzeskiej i przebudową skrzyżowania ul. Igołomskiej i Brzeskiej oraz przebudową skrzyżowań i dróg bocznych, budową chodników na całej długości oraz ścieżek rowerowych.

 

DRUKUJ
POBIERZ