Zielone światło EBI na współfinansowanie linii do Mistrzejowic

Do końca lipca br. czekamy na oferty ze strony trzech firm do których wysłaliśmy zaproszenie*. W tym tygodniu dotarły do nas informacje, że w finansowanie inwestycji chce zaangażować się Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) – po analizie przygotowanego przez miasto projektu w modelu PPP, rada dyrektorów wydała zgodę na udzielenie kredytu temu przedsiębiorstwu, któremu przypadnie realizacja.

Do końca miesiąca firmy*, które otrzymały zaproszenie: Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o.; VARDUN Sp. z o.o.; konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner) mają czas na złożenie ofert. To te trzy firmy okazały się najlepsze spośród siedmiu, które aspirowały o możliwość realizacji tej inwestycji. Pierwotny termin złożenia ofert uległ przedłużeniu (z maja na lipiec), od firm wpłynął wniosek o dłuższy termin z uwagi na rozmowy z bankami i sytuację epidemiologiczną, przychyliliśmy się do niego – wyjaśnia Marcin Hanczkowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Informacja z EBI to kolejny dowód na to, że decyzja o realizacji inwestycji w trybie PPP  jest słuszna. Krakowski projekt w kategorii Improving urban transport and green shipping znalazł się obok takich inwestycji jak budowa nowych linii metra w indyjskim mieście Kanpur czy modernizacja portu śródlądowego w niemieckim mieście Duisburg. Wsparcie projektu ze strony  banku pozwoli uzyskać warunki finansowania, które korzystnie wpłyną na ostateczną ofertę. Rozmowy z EBI prowadziliśmy od zeszłego roku, w ich trakcie konieczne było złożenie dodatkowych dokumentów, m.in. uzasadniających potrzebę społeczną dla realizowanego projektu. Ostatecznie wpłynęła do nas pozytywna opinia z ich strony – podkreśla dyrektor. Przewidujemy, że zawarcie umowy z wybraną firmą, będzie możliwe do końca roku. Czas na zaprojektowanie linii oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji określony został na drugi kwartał 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2024 r. (utrzymanie przez okres 20 lat – do 2044 r.).

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej. Na nowym 4,5-kilometrowym odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic pojawi się 10 par przystanków. Zgodnie z wynikami prognoz ruchu w ciągu godziny z linii skorzysta blisko 3 tys. osób. Projekt zakłada, że tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Projekt został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż) projektów pilotażowych przez rząd. W oparciu o doświadczenia naszego projektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w następnej perspektywie finansowane przez UE będą wyłącznie projekty transportowe zero i niskoemisyjne.

Inwestycja prowadzona w wariancie PPP wykazuje szereg korzyści w stosunku do tradycyjnego modelu. Korzyści te mają zarówno charakter dający się wyrazić w wartościach pieniężnych (rozłożenie spłaty przez GMK na 20 lat powoli na realizację większej liczby zadań), ale również charakter jakościowy.Wśród wartości tych należy wymienić: zwiększenie jakości usług publicznych i korzystanie z know-how partnera prywatnego; możliwość sfinansowania szerszego zakresu inwestycji publicznych; ograniczenie kosztów realizacji przedsięwzięcia w związku z działalnością partnera prywatnego, który będzie dążył do optymalizacji kosztów i efektywniejszego nimi zarządzania; motywację do oddania inwestycji w terminie; promocję wizerunku podmiotu publicznego wynikającą z zaangażowania partnera prywatnego w realizację przedsięwzięcia. W tym modelu ryzyko związane z budową i eksploatacją przeniesione jest na partnera prywatnego. Realizacja inwestycji jest szczegółowo kontrolowana przez powołane do tego instytucje na każdym poziomie, szczególnie finansowym.

* W zeszły piątek (17 lipca br.) do ZDMK wpłynął wniosek jednej z firm, w związku z nim nieznacznie wydłuży się termin otwarcia ofert.

DRUKUJ
POBIERZ